16.08.2009

مشروح دفاعيات سه نفر از متهمان دادگاه امروز

بازتاب: در ادامه سومين جلسه‌ي رسيدگي به اتهامات بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات سه نفر از متهمان حاضر در دادگاه به دفاع از خود پرداختند.

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي سومين جلسه‌ي رسيدگي به اتهامات برخي از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات معاون دادستان به قرائت كيفرخواست «حسين.الف» يكي از بازداشت‌شدگان حوادث اخير پرداخت و گفت: «حسين.الف» معروف به مهران دست طلا متولد 67 و داراي سابقه‌ي محكوميت كيفري است.

وي افزود: اتهامات وي اقدام عليه امنيت كشور از طريق اجتماع و تباني، فعاليت تبليغي عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران از طريق شركت در تجمعات غيرقانوني و دادن شعار عليه مسوولان نظام،‌ايجاد شبهه جعل و تقلب در نتيجه‌ي انتخابات و سلب اعتماد عمومي، اخلال در نظم عمومي از طريق بلوا و آشوب و حركات غيرمتعارف و ايجاد ترس و وحشت در جامعه،مشاركت در تخريب اموال دولتي، عمومي و خصوصي از جمله اتهامات ايشان است.

معاون دادستان با بيان اين‌كه متهم در تاريخ 24 خرداد در فلكه‌ اول تهرانپارس دستگير شده است، افزود: دلايل و مستندات اتهام عبارتند از گزارش ماموران و ضابطان،‌شناسايي و دستگيري به عنوان يكي از عوامل اصلي اغتشاش حين ارتكاب جرم،اقرار به اخذ دستور جهت ايجاد بلوا و آشوب،‌ اقرار صريح به ايجاد هماهنگي و ايجاد تجمعات غيرقانوني و جمع كردن افراد در فلكه اول تهرانپارس، اقرار به گرفتن دستور از شخصي به نام مهران جهت برهم زدن نظم عمومي و همچنين ساير قرائن موجود در پرونده هستند.

پس از درخواست اشد مجازات از سوي نماينده‌ي دادستان براي متهم مذكور قاضي صلواتي به تفهيم موارد اتهامي به «حسين.الف» پرداخت و از وي خواست كه دفاعيات خود را ارائه كند.

وي در دفاع از خود گفت: اين اتهامات را براي من نوشته‌اند و گفته‌اند. تخريب اموال همانطور كه در بازجويي‌ها گفته‌ام اصلا وجود نداشته وفعاليت تبليغي من فقط قبل از انتخابات بوده است و هنگامي كه زمان تبليغ تمام شد حتي پارچه‌ي سبز دستم را باز كردم.

وي ادامه داد: در مورد اتهامات تخريب و تشويش اذهان و ترسانيدن مردم در بازجويي‌ها گفتم كه چنين كارهايي را انجام ندادم و فقط در ستاد موسوي حضور داشتم كه سه‌شنبه و چهارشنبه‌ها پوستر و عكس بين مردم پخش مي‌كردم.

«حسين.الف» درباره‌ي نحوه‌ي دستگيري خود توضيح داد: شنبه شب به ستاد رفتم كه ستاد بسته بود و فرداي آن روز بعد از اينكه از سر كار برگشتم و استراحت كردم چون روز مادر بود به فلكه اول رفتم تا هديه‌اي تهيه كنم كه درآنجا آگاهي مركز و نيروهاي ويژه مستقر بودند. قرار بود شخصي به من پولي را برسانند اما دو نفر با كت و شلوار مرا دستگير كردند و بردند.

وي درباره‌ي شهرتش به مهران دست‌طلا توضيح داد: در بازجويي اين موضوع را مطرح كردم واين موضوع كذب است و از روي ترس بوده. من مهران دست طلا نيستم و هيچ سابقه كيفري و شهرتي هم ندارم.

وي با بيان اينكه اشتباهي كه من كردم اين بود كه در ستاد موسوي بودم و يكشنبه هم در فلكه تهرانپارس بودم، افزود: من اتهامات را قبول ندارم.

وي در پاسخ به سوال قاضي كه درباره‌ي پولي كه قرار بود دريافت كنيد توضيح دهيد گفت: من خودم از روي ترس دروغ گفتم.

وي درباره‌ي ايجاد تلاش براي ايجاد تجمعات و دعوت به اغتشاشات توضيح داد: همه اينها را در بازجويي‌هاي اول گفتم و ساخته و پرداخته‌ي ذهن خودم بود.

قاضي در ادامه از «الف» پرسيد ظاهرا قرار بوده كه شما براي اغتشاش، تخريب اموال عمومي و ايجاد تجمع در تعدادي از خيابان‌ها 50 هزار تومان پول دريافت كنيد كه وي پاسخ داد: چنين چيزي پيشنهاد نشد. در ستاد موسوي گفتند قرار است در انتخابات تقلب شود من گفتم حالا چه كاري از ما مي‌خواهيد و آنها گفتند اجباري نيست هر كس مي‌تواند كاري انجام دهد. منتهي من هيچ كاري انجام ندادم و موقع دستگيري من هم هيچ اغتشاشي وجود نداشت. من تا 24 خرداد ماه از تهرانپارس خارج نشدم و همانطور كه مي‌دانيد در 23 و 24 هيچ تجمعي در تهرانپارس نبوده است.

قاضي در ادامه به متهم گفت كه سي دي درگيري‌هاي شما وجود دارد در اين باره چه دفاعي داريد كه وي پاسخ داد: سي دي مربوط به روز سه‌شنبه ساعت 7 و 30 دقيقه الي 8 بود كه مردم وسط خيابان بودند و اجازه تردد به ماشين‌ها نمي‌دادند. ما چون در ستاد بوديم مي‌خواستيم از اغتشاش جلوگيري شود در نتيجه من همانطور كه ايستاده بودم با دست علامت مي‌دادم كه عقب برويد.

در ادامه جلسه وكيل مدافع متهم در خصوص موارد اتهامي موجود در كيفرخواست صادره اظهار كرد: با توجه به ضيق وقت، فرصت مطالعه‌ي دقيق كيفرخواست را نداشتم.

وي در ادامه گفت: با توجه به وضعيت خانوادگي موكل، كم تجربه‌گي موكل و اينكه هيچ اقراري مربوط به قبول اتهامات ندارد، تنها اتهامي كه وارد است سي دي موجود است كه موكل درباره‌ي آن توضيح داد.

وكيل مدافع «حسين.الف» افزود: زمان دستگيري موكل زمان آرامش كامل بوده و هيچ دليلي مبني بر اينكه موكل در حال اغتشاش باشد در پرونده نيست و موكل من بيشتر به خاطر حس كنجكاوي در تجمعات حاضر شده است و حضورش در ستاد موسوي هم به خاطر بحث مالي آن بوده است.

وكيل مدافع اين متهم در پايان از دادگاه تقاضاي مدت چند روزه جهت تكميل دفاعيات را كرد كه قاضي دادگاه با پذيرش اين موضوع يك هفته وقت جهت ارائه‌ي آخرين دفاعيات تعيين كرد.

در ادامه‌ي اين جلسه معاون دادستان به قرائت كيفرخواست مربوط به «يهوتيل. ش» پرداخت و گفت: وي متولد 69 فاقد پيشينه‌ي كيفري، متهم به شكستن گيشه‌ي بانك در پل كالج، اقدام عليه امنيت از طريق اجتماع و تباني، فعاليت تبليغي عليه نظام جمهوري اسلامي ايران از طريق شركت در تجمعات غير قانوني و ايجاد شبهه جعل و تقلب در نتيجه‌ي انتخابات و سلب اعتماد عمومي از حاكميت، اخلال در نظم عمومي از طريق بلوا و آشوب و ايجاد ترس و وحشت در جامعه و مشاركت در تخريب اموال عمومي، دولتي و خصوصي است.

معاون دادستان زمان و مكان دستيگري اين متهم را 24 خرداد 88 در پل كالج تهران عنوان كرد و گفت: دلايل اتهام گزارش ماموران و ضابطان،دستگيري متهم در حين ارتكاب جرم توسط ماموران امنيتي، اقرار متهم به حضور در تجمع و تخريب بانك منطقه‌ي پل كالج و ساير قرائن مذكور در پرونده است.

در ادامه قاضي صلواتي به تفهيم اتهامات موجود در متن كيفرخواست به متهم پرداخت و از وي خواست تا از خود دفاع كند.

«ش» با بيان اينكه با وجود آنكه اقليت ديني هستم رفتاري كه در زندان مي‌شد كاملا انساني بود، افزود از مقام معظم رهبري و از مردم به خاطر كاري كه كرده‌ام عذرخواهي مي‌كنم.

وي با بيان اينكه من روز 23 خرداد ماه دستگير شدم، افزود: در 23 خردادماه در فاطمي دستگير شدم. من خانه‌ي دوستم بود كه يكي ديگر از دوستانمان گفت در خيابان شورش شده است و ما سر بزرگمهر ايستاده‌ايم و شاهد حركات شورش‌گران اعم از اتش زدن و سنگ پراني بوديم كه يك دفعه به سمت ما حمله كردند و انقدر حمله زياد بود كه اگر صبر مي‌كرديم زير دست و پا له مي‌شديم در نتيجه فرصت برگشت به سمت خيابان بزرگمهر نبود و به سمت پل كالج رفتيم.

وي ادامه داد:در زير پال كالج بانكي قرار داشت و ما فكر مي‌كرديم كه اين تجمع مثل تجمع روزهاي قبل است و گمان نمي‌كرديم كه قرار است جايي آتش زده شود از يك طرف پليس و از طرف ديگر اينها مي‌زدند. ما دم بانك نشستيم تا خلوت شود تا به خانه برگرديم كه بعداز چند دقيقه كل شورش‌گرها سر ما ريختند و با سنگ و چوب به سمت بانك مي‌زدند من هم جوگير شدم يكي دو تا سنگ پرتاب كردم.

وي در پاسخ به سوال قاضي كه آيا شما در انتخابات شركت كرده‌ايد؟ گفت: من اصلا در انتخابات شركت نكردم و نه در ستاد موسوي ونه در جاي ديگري حضور نداشتم.

قاضي در ادامه پرسيد انگيزه شما براي شركت در آشوب چه بود كه اين متهم پاسخ داد:من تحت تاثير جو قرار گرفتم.

در ادامه وكيل مدافع متهم در دفاع از وي گفت: به نظر مي‌رسد كيفرخواست صادره در كليه‌ي موارد و در مورد كليه‌ي متهمان مشابه و متحد الشكل باشد در حالي كه عدالت ايجاب مي‌كرد كيفرخواست جدا صادر شود.

وي افزود: با عنايت به محتويات پرونده صرفا حضور در برخي تجمعات و يك مورد مشاركت در تخريب بانك مسلم شده كه مصداق هيچ يك از مواد استناد شده در كيفرخواست نيست و شان نظام اسلامي آنقدر بالا است كه با اين اعمال متزلزل نخواهد شد.

وي با بيان اينكه موكلم شخصا به تخلفات خود اقرار كرده و به شدت نادم است، افزود:‌در چنين مواردي عموم افراد تحت تاثير جو حاكم قرار مي‌گيرند و موكلم بدون سوء نيت مورد ارتكاب اعمال غيرارادي شده است.

وي در پايان با توجه به وضعيت خاص موكل و جواني وي و احساس ندامت از انجام برخي اقدامات از دادگاه تقاضا كرد كه قضاوت عادلانه‌ي اسلامي شامل حال وي شود.

متهم در آخرين دفاع اظهار كرد: از مقام معظم رهبري و از مردم كشورم عذرخواهي مي‌كنم. من سوء قصدي نداشتم و تحت تاثير جو قرار گرفتم و پشيمانم.

در ادامه اين جلسه معاون دادستان به قرائت متن كيفرخواست مربوط به «مهرداد. و» پرداخت و موارد اتهامي وي را ايراد ضرب و شتم ماموران بسيج، اقدام عليه امنيت كشور از طريق اجتماع وتباني به قصد بر هم زدم امنيت عمومي،‌فعاليت تبليغي عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي از طريق شركت در تجمعات غير قانوني و ايجاد شبهه جعل در انتخابات و سلب اعتماد عمومي نسبت به حاكميت و مراجع رسمي كشور ،اخلال در نظم عمومي از طريق بلوا و آشوب و ايجاد ترس و وحشت در جامعه مشاركت در تخريب و احراق اموال دولتي، عمومي و خصوصي برشمرد.

معاون دادستان زمان و مكان دستگيري اين متهم را 30 خرداد 88 در خيابان آزادي عنوان كرد و دلايل اتهامي وي را برشمرد و از دادگاه تقاضاي محاكمه و اشد مجازات را براي متهم كرد.

در ادامه قاضي صلواتي با تفهيم اتهامات موجود در كيفرخواست به «مهرداد. و» از وي خواست كه دفاعيات خود را ارائه كند.

«مهرداد. و» در دفاع از خود گفت: من متعهد به جمهوري اسلامي ايران و مسلمان هستم و تحت تاثير فعالان سياسي و جريانات سياسي قرار گرفتم و در تجمع 30 خرداد روز شنبه شركت كردم در حالي كه اطلاع از غيرقانوني بودن آن نداشتم و دو ضربه شديد با باتوم خوردم و در عوض آن يكي از عزيزاني كه نمي‌دانستم بسيج و يا غيرنظامي است را مورد ضرب و شتم قرار دادم و در تاريخ 2 تيرماه دستگير شدم.

وي در ادامه گفت:‌من اشتباه خودم را مي‌پذيرم و از آن برادر بسيجي عذرخواهي مي‌كنم و حلاليت مي‌طلبم زيرا ناخواسته تحت تاثير فعاليت‌هاي سياسي قرار گرفتم. بايد به قانون وفادار مي‌ماندم و از دادگاه تقاضاي رافت اسلامي در حق خود دارم.

در ادامه ياورزاده وكيل مدافع «مهرداد.و» به دفاع از وي پرداخت و گفت: تنها اتهام مورد قبول موكل ايراد ضرب است كه از آن عكس و فيلم تهيه شده و موكل مورد شناسايي قرار گرفته است.

وي با بيان اين‌كه موكلم در آن درگيري در جو خاصي قرار گرفته است، افزود: موكلم از آن جوش و خروش تعبير به جنون آني كرده است. موكلم در هيچ گروه مخالف نظام فعاليت تبليغي نكرده است و موجب اخلال در نظم و آسايش عمومي نشده و اموالي را آتش نزده است و تنها عمل ارتكابي متهم ايراد ضرب به ماموري بوده كه با لباس شخصي بوده است و اي كاش بسيجيان با لباس بسيجي مي‌آمدند چون موكلم فكر كرده كه ايشان فردي عادي است و به هر صورت مرتكب اشتباه شده است.

قاضي در اين بخش از صحبت‌هاي وكيل افزود: البته شخصي كه مورد ضرب و شتم قرار گرفته لباس بسيج به تن داشته است.

ياورزاده در ادامه‌ي دفاعيات خود اظهار كرد: من در مقام توجيه اشتباه موكل نيستم. موكل يك ضربه به يكي از ماموران زده و ماموري كه مورد ايراد ضرب قرار گرفته در تلويزيون از همه گذشت كرده است و نظام اسلامي آنقدر مقتدر است كه از پرتاب يك سنگ و يك سيلي نلرزد. اين عمل باعث سلب اعتماد از مراجع نشده است.

وي افزود: اقتدار واقعي آن است كه گناهكاري مثل موكل من پس از دو ماه بازداشت مورد تعقيب و مجازات قرار نگيرد. بزرگي نظام در اعمال مجازات سنگين نيست.

وي در پايان از دادگاه خواست با عنايت به طول مدت بازداشت و اظهار تنبه،‌سن و وضعيت خانوادگي موكل و با عنايت به گذشت شاكي خصوصي،ارفاق قانوني در حق موكل صورت گيرد.

«مهرداد.و» در آخرين دفاع از خود عنوان كرد: نادم و پشيمان هستم و در تحريق و تخريب اموال عمومي شركت نداشتم و از دادگاه تقاضاي بخشش دارم.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates