30.08.2009

مقصران کوی و کهریزک: لباس شخصی ها یا نیروهای رسمی؟

بی‌بی‌سی: روز شنبه هفت شهریور دو نشست خبری در رابطه با حوادث پس از انتخابات برگزار شد. سردار محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران در یکی از این نشست ها گفت در حادثه کوی دانشگاه تهران که دو روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری اتفاق افتاد، نیروهای بسیج حضور نداشتند بلکه لباس شخصی‌های خودسری بودند که از بسیجی ‌ها نبودند.

از سوی دیگر سرتیپ عزیزالله رجب زاده، فرمانده نیروی انتظامی تهران، اعلام کرد تمام کسانی که به بازداشتگاه کهریزک منتقل شدند با حکم قضایی بوده و کسی در بازداشتگاه کشته نشده است.

این در حالی است که این سخنان با صحبت های دیگر مسئولان نظام در این موارد در تناقض است.

سردار محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در یک نشست خبری ابراز امیدواری کرد که دادگاه عوامل خودسر که به گفته او اقدامات تند، غیرقابل قبول و مجرمانه ای را در کوی دانشگاه انجام دادند، تشکیل شود.

آقای جعفری در سخنانش همچنین تاکید داشت که حمله کنندگان به کوی دانشگاه لباس شخصی های خودسری بودند که از بسیجی ها نبودند. این در حالی است که در فرهنگ سیاسی معاصر ایران، از نیروهای لباس شخصی به عنوان اعضای بسیج تعبیر می شود.

حسین باستانی روزنامه نگار و کارشناس مسائل ایران در گفت و گو با بخش فارسی رادیو بی بی سی گفت: “آن نیرویی که به عنوان لباس شخصی وارد عمل می شود از بالاترین سطوح پشتیبانی حکومتی برخوردار است.”

آقای باستانی همچنین گفت: “در حادثه ۱۸ تیر که اسم لباس شخصی ها خیلی مطرح شد، شاهد این بودیم که حتی برخی از فرماندهان ارشد نیروی انتظامی به دادگاه کشیده شدند. البته کاری نداریم که همگی تبرئه شدند و دادگاه، دادگاهی واقعی نبود. اما، حتی کسانی چون سردار نظری در دادگاه محاکمه شدند.”

او در ادامه افزود: “اما یکی از لباس شخصی های رده پایین هم کارش به دادگاه کشیده نشد. مساله هم عدم شناسایی آنها نیست، آن طور که فرماندهان نظامی می گویند. یعنی وقتی می گویند اینها لباس شخصی هستند و جزو ما نیستند و ما نمی دانیم اینها چه کسانی هستند و هویتشان ناشناس است، این طور نیست.”

در گذشته موارد دیگری هم بوده که حتی عوامل لباس شخصی آن، شناسایی و دستگیر شدند. مانند حمله به عطالله مهاجرانی و عبدالله نوری، دو وزیر دولت محمد خاتمی در جریان مراسم نماز جمعه.

“چطور نام فرماندهان و بخشی از غیرعلنی ترین یگان های نیروی انتظامی، نوپو، می تواند در گزارش شورای عالی امنیت ملی درباره حمله به کوی دانشگاه در سال ۷۸ مورد اشاره قرار بگیرد، اما نام لباس شخصی ها باید به صورت سه نقطه بیاید؟”
حسین باستانی، روزنامه نگار

در اطلاعیه شورای عالی امنیت ملی نیز در رابطه با حوادث کوی دانشگاه در۱۸ تیر سال ۱۳۷۸ مشخصا به نقش هفت نفر از لباس شخصی ها اشاره شد. نکته در این بود به جای نام آنها در آن اطلاعیه از سه نقطه استفاده شد.

حسین باستانی در همین رابطه گفت: “سوال این بود که چطور نام فرماندهان نیروی انتظامی می تواند در گزارش شورای عالی امنیت ملی مورد اشاره قرار بگیرد و بخشی از غیرعلنی ترین یگان های نیروی انتظامی، نوپو – نیروی ویژه پاسداران- که اسم اش را مردم عادی نشنیده بودند، اولین بار در بیانیه شورای عالی امنیت ملی و بعد از آن حوادث اسم شان مطرح می شود؟ ”

او در ادامه گفت: “در این میان وقتی نام عده ای مورد استثنا قرار می گیرد و اسامی شان عنوان نمی شود، آن وقت می توان فهمید که به چه جاهایی حکومت وابسته است و در چه سطحی از آنها حمایت می شود.”

از سوی دیگر سرتیپ عزیزالله رجب زاده، فرمانده نیروی انتظامی تهران، اعلام کرده، تمام کسانی که به بازداشتگاه کهریزک منتقل شدند با حکم قضایی بوده و کسی در این بازداشتگاه کشته نشده است.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ که مسئولیت بازداشتگاه کهریزک نیز بر عهده نیروهایش بود، گفته ۱۴۰ تا ۱۴۵ نفر از بازداشت شدگان به علت نبود جا به مدت سه روز در کهریزک نگهداری شدند.

این در حالی است که آیت الله خامنه ای رهبر ایران، هفته گذشته در جمع دانشجویان نسبت به اتفاقات رخ داده در کهریزک واکنش نشان داده بود.

از سوی دیگرمحمود احمدی نژاد به عنوان سخنران قبل از نماز جمعه تهران، در هفته گذشته، به ارائه تحلیل هایی از وقایع بعد از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری پرداخت.

او حمله به کوی دانشگاه تهران و اقدامات خلاف در بازداشتگاه ها را اجزای “سناریوی دشمن” قلمداد کرد و گفت “این اقدامات توسط وابستگان به جریان براندازی انجام شد.”

صادق زیبا کلام تحلیل گر مسائل سیاسی در تهران در این رابطه می گوید: “عناصر خارجی، صهیونیسم جهانی و سازمان سیا چطور توانستند وارد کهریزک شوند؟ چطور توانستند وارد کوی دانشگاه شوند؟ همین مساله را درباره قتل های زنجیره ای هم می گفتند که اینها عوامل خارجی و عناصر صهیونیست بودند.”

او در ادامه گفت: “این گونه اظهار نظرها تاسف آور است و متاسفانه مجلس باید برای این گونه عملکردها پاسخگو باشد.”

آقای زیبا کلام با اشاره به کشته شدن محسن روح الامینی، فرزند مشاور محسن رضایی، در بازداشتگاه کهریزک می گوید مشکل این است که در رابطه با حوادثی که مربوط به سپاه، نیروی انتظامی و یا حتی بسیج می شود هیچ وقت کسی پاسخگوی عملکرد آنها نیست.

صادق زیبا کلام در همین رابطه گفت: “اگر مجموعه آنچه که مسئولان نیروی انتظامی و بسیج در خصوص حوادث کوی دانشگاه و کهریزک گفته اند را کنار هم بگذارید، در آخر چیز مشخصی به دست نمی آید که دقیقا چه تعدادی در کهریزک کشته شدند. یا فرماندهی حمله صدها یگان ویژه به کوی دانشگاه درشب ۲۵ ام خرداد ماه با چه کسی و یا چه کسانی بوده است؟”

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری مهر، فرهاد تجری، عضو کمیته ویژه مجلس برای بررسی وضعیت بازداشت شدگان با بیان اینکه به موجب قانون آیین کیفری دادگاه انقلاب تا زمانی که محکومیت فردی محرز نشده باشد هیچ کس نمی تواند نام و مشخصات وی را اعلام کند، از اعلام اسامی متخلفان حوادث مربوط به بازداشتگاه ها خودداری کرد.

عبدالکریم لاهیجی حقوقدان در همین رابطه می گوید مقامات جمهوری اسلامی از قانون استفاده ابزاری می کنند.

آقای لاهیجی در ادامه گفت: “زمانی که به نفعشان باشد، عده ای بی گناه را می آورند پای تلویزیون و حتی دادگاهی تشکیل می دهند که درهایش به روی خانواده های آنها بسته است و وکلای تعیینی آنها را هم راه نمی دهند و به هر صورتی که بخواهند، آنها را در مقابل مردم متهم می کنند.”

او همچنین گفت: “برعکس آن زمانی که باید عده ای را تحت تعقیب قرار دهند، متوسل به قانون می شوند و می گویند نمی شود هویت اینها را اعلام کرد. نزدیک به سه ماه از این فجایع می گذرد و تا کنون حتی یک مورد هم از تعقیب و محاکمه خبری نیست.”

با گذشت بیش از ۷۰ روز از آغاز ناآرامی ها، مقامات ایران تحت فشار افکار عمومی ناگزیر شده اند درباره بروز برخی وقایع خشونت بار به مردم توضیح دهند.

در حالی که آیت الله خامنه ای خود به بروز جنایات اذعان کرد و فرمان تعطیلی بازداشتگاه کهریزک را صادر کرد، ناظران می گویند مقامات امنیتی در ارائه توضیحی یکدست و قانع کننده بیش از بیش تحت فشارند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates