30.08.2009

آتش بس موقت!

اطاق فکر: سخنان هاشمی در مورد حمایت و پیروی از رهبری (که حمل بر عقب نشینی او شد) و سخنان علی خامنه ای که از گامی به عقب رفتن طرفین حکایت دارد، نشان از توافقی برای صلح در جهت حفظ نظام دارد.
اما، تصوری خام خواهد بود اگر فکر کنیم این دو ، جریانهای مخالف ومتضاد درون نظام و همچنین مردم معترض پلی برای بازگشت از این راه در پشت سر خود دارند. پس همه به دنبال فرصت مناسب و رو به جلو حرکت میکنند.
این توافقیست که در ظاهر برای حفظ نظام، ولی در واقع بر اثر ترس از خارج شدن بیش از پیش کنترل اوضاع از دست طرفین، شکل گرفته است. هدف دیگری که مد نظر است؛ زمان خریدن است. خامنه ای که شدت و وسعت بحران را تا به این حد، تصور نمی کرد( چراکه اگر چنین بود، هرگز مرتکب چنین اشتباهات فاحشی نمیشد!) در جستجوی آرامش از دست رفته ، برای بازگرداندن آب رفته به جوی است. از طرف دیگر هاشمی بخوبی میداند که در شرایطی که از شدت اعتراض های مردمی کاسته شده و ترس از تجاوز و مرگ (موقتا!) مردم را به کنج خانه ها کشانده، او و جریان معترض( این دو را جمع نمیزنم) شانس زیادی برای به کرسی نشاندن حرفهای خود ندارند. پس او مهرماه را به انتظار نشسته، که آبستن فوران مجدد اعتراضات است و اجرایی شدن بعضی از مفاد توافقنامه مثل تغییرات در ترکیب نیروهای صاحب قدرت . برکناری قاضی مرتضوی(که به سمبلی از برخورد حکومت با اصلاح طلبان تبدیل شده بود) یک نمونه از این تغییرات است. که قطعا آخرین آن هم نخواهد بود و بزودی شاهد کنار گذاشته شدن یا جابجایی بسیاری از چهره های تندروی دیگر-با هدف ارضاء افکار عمومی- هم خواهیم بود.
نکته ای که باید مورد توجه قرار داد و یقینا مورد توجه هاشمی هم هست، اینست که؛ در این شرایط اصلا برکناری رهبر، آخرین هدف است نه اولین آن!
در این وضع، برکناری یا حذف رهبر به هردلیلی، بدترین حادثه ممکن خواهد بود.(فعلا برای سلامتی ایشان دعا کنید تا توضیح بدهم!!!)
کودتاچیان که هسته اصلی قدرت سپاه، دولت ، نیروهای اطلاعاتی طرفدار آن و سیاسیون افراطی راست را شامل میشوند، به هیچ شکل قرار داشتن هاشمی بر صندلی ریاست خبرگان و انتخاب رهبر توسط او و همفکرانش را تحمل نخواهند کرد و چاره ای بجز کنار زدن پوشش مخملین از چهره این کودتا نخواهند داشت . واین یعنی تبدیل شدن تمام ابزارهای حذف به حذف فیزیکی. حکومتی از ترکیب شعبان بی مخها و مغولها بوجود می آید که همین یک ذره سیاست خامنه ای را هم به خرج نخواهد داد.
اگر هم موفقیتی در کار باشد( که حتما خواهد بود، دیر یا زود) در اندیشیدن به حرکتی گام به گام است. کنار گذاشتن و از میدان به در کردن جانیان سپاه و اطلاعات ، انحلال دولت کودتا و در مجموع -به هر ترتیب- ایجاد خلل در قدرت کودتاچیان میسر نخواهد بود مگر بدست خود علی خامنه ای و از طریق وارد آوردن فشار بر او. این فشار فقط با حرکت میلیونی مردم و تداوم آن امکان پذیر است .
تا زمانی که بچه مدرسه ای ها توی خیابانها شعار ندهند، هیچ انقلابی به نتیجه نخواهد رسید . مهرماه
احسان گرمسیر

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates