04.09.2009

غلامحسین محسنی اژه‌ای سیاستمدار، روحانی، قاضی و سگ ولایت(گوش سحرخیر را دندان گرفت)

داستانی: غلامحسین محسنی اژه‌ای سیاستمدار، روحانی و قاضی ایرانی است. او از ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ تا ۳ مرداد ۱۳۸۸ وزیر اطلاعات ایران بود.

زندگینامه

وی در سال ۱۳۳۵ در اژیه (از توابع اصفهان) زاده شد. وی پس از پایان سطح عالی چــند سال در درس خارج در حوزهٔ علمیه قم شرکت کرد. وی علاوه بر تحصیــلات حـــوزوی دارای مـــدرک کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل خصوصی است.

وقایع مهم در دوران تصدی:

قضاوت در دادگاه غلامحسین کرباسچی

او در سال ۱۳۷۷ قاضی دادگاه محاکمه غلامحسین کرباسچی بود. مباحثات میان او و کرباسـچی در جلسات علنی دادگاه که از صداوسیما پخش می‌گردید، همچنان در خاطره‌ شفــاهی مردم باقیـست.

درگیری با عیسی سحرخیز

وی در کسوت رییس دادگاه ويژه روحانیت، در جلسه هفتگي هیات نظارت بر مطبوعات با عیسی سحرخیز نماينده مديران مطبوعات در اين هيات گلاويز شده و او را گاز گرفت. تاکنون به شکایت سحرخیز از او رسیدگی نشده‌ است.

قتل های زنجیره‌ای

اکبر گنجی پس از نوشتن کتاب‌های «تاریک‌خانه اشباح» و «عالی‌جناب سرخ‌پـوش و عالی‌جنابان خاکستری» از وی به عنوان یکی از افراد دخیل در قتل پیروز دوانی و قــتل‌های زنـــجیره‌ای یاد کرد

وزارت اطلاعات

غلامحسین محسنی اژه‌ای در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ از سوی رئیس جمهور وقت ایران ، محمـــود احمدی نژاد، برای تصدی وزارت اطلاعات به مجلس معرفی شده و رأی اعتماد گرفت. او در روز ۳ مرداد ۱۳۸۸ از سمت خود برکنار شد.

برکناری

در ۳ مردادماه ۱۳۸۸ چند روز پس از درگیری لفظی اژه‌ای و چند وزیر دیگر با محمــود احمدی نژاد در جلسه هیات دولت و خروج اعتراض آن‌ها از جلسه دولت بر سـر تــعلل احمدی نژاد از پذیرش برکناری اسفندیار رحیم مشایی و همچنین مخالفت وزیر اطلاعـات با پخش اعترافات بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات در تلویزیـون[احمدی نـــژاد اژه‌ای را از کار برکنار کرد محبوبیت محسنی اژه‌ای پس از برکـناری به‌طور بی‌سابقـــه‌ای افزایش یافت، تا آنجا که ۲۱۰ نماینده مجلس در نامه‌ای که در صحن علنی قرائیت شد از او تقدیر کردند و مجید علوی معاون اژه‌ای حکم سرپرستی وزارت اطلاعات را نپذیرفت و احمدی‌نژاد شخصا سرپرست وزارتخانه شد

مسوولیت‌ها

-مسئول گزینش وزارت اطلاعات در سال‌های ۱۳۶۳ و ۱۳۶۴

-نمایندهٔ قوهٔ قضاییه در وزارت اطلاعات از نیمهٔ دوم سال ۱۳۶۴ تا ‪۱۳۶۷

-دادستان ویژه روحانیت تهران از سال ۱۳۷۴ لغایت ۱۳۷۶

-دادستان کل ویژه روحانیت از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۴

-مسئول مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱

-وزیر اطلاعات از ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ تا ۳ مرداد ۱۳۸۸

-دادستان کل کشور

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates