10.09.2009

احمد شیرزاد: انگار به بن‌بست رسیده‌اند

دویچه وله: میرحسین موسوی در بیانیه ۱۲ خود، دستگیری‌های جدید را محکوم کرد . او می‌گوید قرار نیست تلاش مردم برای برگرداندن آرامش به جامعه، پاسخی خردمندانه دریافت کند. یک تحلیلگر سیاسی، رفتارهای جناح حاکم را ناشی از درماندگی می‌داند.

گفتگوی دویچه‌وله با دکتر احمد شیرزاد:

آقای موسوی در آخرین بیانیه خود، با اشاره به دستگیری دکتر بهشتی، به حوادث سهمگین در راه اشاره کرده‌اند. دریافت یا برداشت شما از حوادث در راه چیست؟

احمد شیرزاد: اوضاع چندان روشن نیست. جناح مقابل در شرایطی است که کارهای غیرقابل پیش‌بینی انجام می‌دهد. تصمیماتی که می‌گیرند، دقیق و عقلانی نیست و به نظر می‌رسد گاهی از سرعصبانیت و درماندگی است تا از سر اقتدار. آن بخش‌هایی که در ماه‌‌های گذشته به سرکوب معترضان پرداخته‌اند، الان در روند کارها در مانده‌اند و در عین حال نمی‌دانند خود را چگونه توجیه کنند. نمی‌دانند پرونده‌ها را چگونه به یک جمعبندی برسانند و خود را نزد افکار عمومی محق جلوه دهند. انگار به بن‌بست رسیده‌اند.

آیا بازداشت آقای علیرضا بهشتی به معنای دریده شدن مرزهایی است که تاکنون بالنسبه رعایت می‌شد؟

نه. این‌ها مدتی است تمام مرزهای اخلاقی را شکسته‌ و به قول معروف پرده‌های حیا را دریده‌اند. دیگر ابایی از خیلی کارها ندارند. مگر دختر ۱۹ ساله‌ی آقای امام را نگرفتند و بعد در بهشت‌زهرا رها نکردند؟ این نشان می‌دهد که به هیچ معیاری پایبند نیستند. جالب اینجاست که در عین حال مسئولیت کارهای خود را هم به عهده نمی‌گیرند و فشارها را به گروه‌های خودسر نسبت می‌دهند. باید پرسید چگونه است آقایان ادعا می‌کنند همه چیز را تحت کنترل دارند اما نمی‌توانند جلوی این باندهای خودسر درآیند. این توجیهی ندارد و کسی هم باور نمی‌کند.

در بیانیه آقای موسوی آمده که حوادث جدیدی آغاز شده اما باطل رفتنی است. امیدواری ایشان مبتنی بر چیست؟

صحبت آقای موسوی به این معناست که ما برای هر چیز آماده‌ایم. خصلت برجسته ایشان ایستادگی است. موسوی دیر و پس از ۲۰ سال سکوت آمد، ولی تمام عیار آمده و الان دارد پس از این جریان‌ها، به حاکمیت اعلام آمادگی برای ایستادگی می‌دهد.

آقای موسوی هشدار داده که مبادا مردم تحریک شوند و اقتدارگرایان هنگام نابود کردن خود، به کاشانه و کشور لطمه بزنند. این گفته کمی مبهم است. به نظر شماچه پیامی در آن نهفته است؟

اقتدارگرایان نیاز دارند که گاهی فضای آشوب ایجاد شود تا موج دستگیری‌ها را بهتر پیش ببرند. بنابراین ممکن است اقدامی تحریک آمیز انجام دهند که این زمینه را ایجاد کند. به نظر من آقای موسوی خواسته به مردم هشدار دهد تا بهانه به دست آنها ندهند.

چه بخشی از اشاره آقای موسوی به روزهای سهمگین، به تنش احتمالی در دانشگاه‌ها بر می‌گردد؟

واقعیت این است که جناح حاکم به شدت نگران است که پس از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها چه خواهد شد. آیا تجمع طبیعی که درمدارس و دانشگاه‌ها هست منجر به حرکت‌های اعتراضی خواهد شد یا نه؟ تجربه‌ای که در جامعه ما به ویژه در دوران انقلاب وجود دارد این است که اگر این غول از چراغ بیرون بیاید، دیگر قابل کنترل نیست. اگر حرکت‌های دانشجویی و دانش‌آموزی به راه بیفتند، کنترل‌اش بسیار سخت است.

این‌ها هم به غیر از ایجاد رعب و وحشت کار دیگری بلد نیستند. نمی‌توانند فضای اعتماد و امنیت ایجاد کنند. مرتب در این دو سه ماهه، پس از ناآرامی‌ها و تظاهرات اولیه، خودشان هستند که فضا را ملتهب نگاه‌داشته‌اند.

آیا قسمتی از این هشدار، به ماجراجویی در زمینه سیاست خارجی یا مثلا پرونده اتمی مربوط نیست؟

نه، من چنین فکر نمی‌کنم. به نظر می‌رسد تمرکز سخن آقای موسوی در باره سیاست داخلی است و خود آقایان نیز عجالتا تحرکات خود را در همین عرصه متمرکز کرده‌اند.

مصاحبه‌گر: مهیندخت مصباح
تحریریه: بابک بهمنش

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates