11.09.2009

پیشنهاد اوباما: 16 فروند ایرباس در برابر دارایی های بلوکه شده ایران

پارسینه: اوباما با این اقدام می خواهد هم پرونده دارایی های بلوکه شده ایران در آمریکا که یکی از محورهای اصلی اختلاف دو کشور را مختومه کند و هم با ارائه این شانزده ایرباس پیشرفته مشکلات روزافزون ناوگان هوایی ایران را از بحران خارج کند و به اصطلاح حسن نیت خود را به طرف ایرانی ابراز کند تا باب مذاکره مستقیم با رهبران ایران گشوده شود.
به گزارش خبرنگار سیاسی پارسینه در محافل سیاسی شنیده می شود یکی از پیشنهادات اصلی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای تعامل با ایران، ارائه شانزده فروند هواپیمای مسافربری ایرباس در قبال دارایی های بلوکه شده ایران در آمریکا است.

اوباما با این اقدام می خواهد هم پرونده دارایی های بلوکه شده ایران در آمریکا که یکی از محورهای اصلی اختلاف دو کشور را مختومه کند و هم با ارائه این شانزده ایرباس پیشرفته مشکلات روزافزون ناوگان هوایی ایران را از بحران خارج کند و به اصطلاح حسن نیت خود را به طرف ایرانی ابراز کند تا باب مذاکره مستقیم با رهبران ایران گشوده شود.

دارایی های بلوکه شده ایران در آمریکا به حدود 12 میلیارد دلار می رسد که شامل اموال ديپلماتيك، وجوه نقدي، اموال نظامي و غير نظامي می شود و در پی حادثه 13 آبان 1358 از سوی ایالات متحده مسدود و توقیف شد.

بعدها در جريان اجراي مفاد بيانيه الجزاير بر پايه برخي استدلال هاي حقوقي اختلافاتي ميان ايران و آمريكا بروز كرد كه دو كشور براي حل اختلافات خود به ديوان داوري لاهه مراجعه كردند .ديوان داوري ايران_ ايالات متحده به عنوان يك راه حل براي پايان دادن به بحران بوجود آمده و همچنين موضوع ناشي از توقيف اموال ايران تاسيس شدكه تاكنون برخي از اين اختلافات حل نشده باقي مانده است.

هنوز خبری مبنی بر رد یا قبول این پیشنهاد از سوی مقامات کشورمان منتشر نشده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates