17.09.2009

سخنگوی کمیسون امنیت ملی: توافق شده هاشمی فعلاً نماز جمعه نخواند/ گلایه ها را به بعد از روز قدس محول کنیم

عصرایران: درباره عدم حضور هاشمی هم باید بگویم تحلیل های برخی از دوستان این است که حضور آقای هاشمی در نماز جمعه روز قدس احتمالاً نگاه ها را معطوف به گذشته و قصه انتخابات می کند.
عصرایران- کاظم جلالی با اینکه سخنگوی کمیسون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی است، به گونه ای سخن می گوید که گویی از مهمترین مسائل سیاسی کشور بی خبر است. او لااقل در این مصاحبه، چندان به تحلیل مسائل سیاسی مسائل سیاسی کشور علاقه ای نشان نداد و به جای ارائه تحلیلی جدی از موقعیت سیاسی کنونی هاشمی رفسنجانی، بیشتر بر بی خبر بودن خود از پشت صحنه سیاست ایران تاکید کرد. با این همه جلالی معتقد است که هاشمی نه تنها به سرنوشت آیت الله منتظری دچار نمی شود بلکه در آینده امکان حضور در نماز جمعه تهران را نیز بدست خواهد آورد.
گفت و گوی عصرایران با جلالی را بخوانید:

با توجه به منتفی شدن حضور هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه روز قدس، آیا به نظر نمی رسد که ایشان تریبون نماز جمعه را از دست داده باشد؟

نه، من فکر می کنم که ایشان همچنان امام جمعه موقت تهران خواهند بود و به هر حال در روزهای دیگری در مقام امامت جمعه تهران نماز جمعه را اقامه می کنند.

این دومین بار است که حضور هاشمی در نماز جمعه تهران منتفی می شود و احمد خاتمی جایگزین ایشان می شود. ظاهراً آقای هاشمی دیگر اسماً و روی کاغذ امام جمعه تهران هستند.

آنچه ما از رسانه ها شنیده ایم دال بر این بوده که عدم حضور آقای هاشمی در نماز جمعه روز قدس بیشتر ناشی از توافق بوده است. با توجه به حساسیت های این برهه زمانی، خود ایشان هم بر اساس اخبار رسانه ها توافق کرده اند که فعلاً در نماز جمعه حاضر نشوند.

با توجه به اضافه شدن یک امام جمعه تازه به لیست ائمه جمعه تهران، به نظر می رسد که ما دیگر شاهد حضور آقای هاشمی در نماز جمعه نباشیم یا اینکه ایشان به این زودی نمی تواند در نماز جمعه حاضر شود.

الان کل ائمه جمعه موقت با احتساب آقای هاشمی چهار نفر باشند. آقای هاشمی، آقای جنتی، آقای خاتمی و آقای صدیقی.

آقای امامی کاشانی هم خطیب جمعه تهران هستند.

بله، آقای کاشانی هم هستند.

به نظر شما چرا رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی تواند در نماز جمعه حاضر شود؟

من از پشت صحنه خبر ندارم ولی دریافت رسانه ای من این است که عدم حضور ایشان ناشی از توافق است.

شما فکر می کنید که دلیل غیبت هاشمی از نماز جمعه، حضور اعتراض آمیز مردم در نماز جمعه است یا محتوای سخنان خود ایشان در خطبه های نماز جمعه 26 تیر ماه موجب این غیبت شده است؟

من خبری ندارم و …

من از شما بیشتر تحلیل می خواهم نه خبر.

به نظر من چونکه ما در آستانه روز قدس قرار داریم، بهترین وضعیت برایمان این است که نگرشی وحدت گرایانه داشته باشیم تا روز قدس به عنوان میراث ماندگار امام خمینی گرامی داشته شود. لذا ما باید این روز را با وحدت و اتحاد پیش ببریم و به خوبی مراسم این روز را گرامی بداریم. راه پیمایی روز قدس هم باید در چارچوب مسائل فلسطین باقی بماند.

بله، گلایه هایی وجود دارد اما باید این ها را به بعد از روز قدس محول کنیم. درباره عدم حضور هاشمی هم باید بگویم تحلیل های برخی از دوستان این است که حضور آقای هاشمی در نماز جمعه روز قدس احتمالاً نگاه ها را معطوف به گذشته و قصه انتخابات می کند. به هر حال من فکر می کنم پیام آقای هاشمی به مناسبت روز قدس، پیام بسیار خوب و وحدت آفرینی بود. ان شاء الله به همین ترتیب پیش برویم و روز قدس را با شکوه برگزار کنیم و سایر مسائل را هم در جای خودش باید حل کنیم.

به نظر شما هاشمی رفسنجانی که حضورش در یک سخنرانی عمومی خلاف مصلحت نظام ارزیابی می شود، می تواند کماکان در مقام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی بماند؟

حالا شما دیگر این قدر تا آخر خط پیش نروید!

به هر حال این سئوالی است که در افکار عمومی وجود دارد؟

به هر حال اختلاف نظر پیش می آید اما این مسائل که ماندگار و همیشگی نیستند، حل و فصل می شوند. انقلاب اسلامی ایران هم نشان داده که قدرت هضم بالایی دارد و مسئولین ما هم بلند نظرند. یکی از آرزوهای مسئولین بلندمرتبه ما شهادت در راه خدا است. کسانی که حاضرند جسم خودشان را دراه خدا بدهند، طبعاً نباید برای مصلح نظام آبروی خودشان را بدهند و یا به نوعی خدشه ای بر موقعیت آنها وارد شود. لذا من فکر می کنم که ظرفیت تحمل چنین وضعیتی در بزرگان نظام وجود دارد.

پس به تنگ شدن دایره خودی های نظام شامل حال آقای هاشمی نمی شود؟

نه، آقای هاشمی که یکی از بزرگان انقلاب اسلامی ما هستند. امام هم فرمودند که این انقلاب با یک سری نامها شناخته شده است و این نامها ان شاء الله در کنار انقلاب و همراه آن باقی خواهند ماند. ان شاء الله همه تلاش می کنیم که مسائل حل و فصل شود و با وحدت و اتحاد پیش برویم؛ همان طور که امام همیشه بر وحدت کلمه تاکید داشتند. به هر حال من فکر می کنم که این دوران، یک دوران گذار است و همان گونه که بخشی از آن تا کنون سپری شده است، مابقی آن هم به خوبی سپری می شود و نام پرآوازه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ان شاءالله باقی خواهد ماند.

پس به نظر شما علیرغم فشارهایی که متوجه هاشمی رفسنجانی است، آن طور که برخی محافل انتظار دارند ، هاشمی به منتظری دوم نظام جمهوری اسلامی بدل نمی شود.

من ظرفیت آقای هاشمی را خیلی بالاتر از این ها میدانم . آقای هاشمی از ظرفیت و پتانسیل خیلی بالایی برخوردارند و ان شاء الله که ماجراهای گذشته ای که مورد اشاره شما است، تکرار نخواهد شد و تحلیل هایی که خیلی ها هم به آنها دل بسته اند، بوقوع نخواهند پیوست.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates