19.09.2009

پدران سه قربانی بازداشتگاه کهریزک: خواستار قصاص هستیم

عصرایران: چندي پيش با رييس بازداشتگاه كهريزك ملاقات داشتم كه اين ديدار به درگيري لفظي و فيزيكي انجاميد. عكس فرزندم را نشانش دادم و گفتم: «اين عكس را ميشناسي؟ او همان كسي بود كه چون در سايه نشسته بود، او را مورد ضرب و شتم قرار دادي.»

عصرایران – اولیای دم کشته شدگان بازداشتگاه کهریزک خواستار قصاص عاملان مرگ فرزندان شان هستند و معتقدند که بررسی این پرونده نباید فقط به عناصر دست پایین ختم شود بلکه امران و عاملان ، هر دو در این زمینه باید پاسخگو باشند.
نشریه پنجره در این باره گفت و گو با دکتر عبدالحسین روح الامینی داشته و علی جوادی فر و علی کامرانی، دو تن دیگر از اولیاءدم نیز نظرات خود را در قالب یادداشت هایی بیان کرده اند.

در سایه نشسته بود ، کتک خورد
علي جوادي‎فر پدر مرحوم امير جوادي‎فر از جان‎باختگان جنايات كهريزك در یادداشت کوتاهی نوشته است:

چندي پيش با رييس بازداشتگاه كهريزك ملاقات داشتم كه اين ديدار به درگيري لفظي و فيزيكي انجاميد. عكس فرزندم را نشانش دادم و گفتم: «اين عكس را ميشناسي؟ او همان كسي بود كه چون در سايه نشسته بود، او را مورد ضرب و شتم قرار دادي.»

چند روز پيش هم با رييس دادسراي انتظامي نيروهاي مسلح كه مسئول رسيدگي به موضوع است ديداري داشتم و قاضي پرونده مرا در جريان جمع آوري مستندات و مدارك پرونده قرار داد و قول داد كه مسئله را با جديت و قاطعيت پيگيري مي كند و دادگاه كهريزك به‎زودي برگزار مي شود.

به‎نظر من چون مقام معظم رهبري دستور صريح بر پيگيري موضوع داده، فكر مي‎كنم كه حتما موضوع پيگيري مي شود. چون موضع گيري ايشان تأثير زيادي براي تسريع در رسيدگي به موضوع و برخورد با آمرين و عاملين اين اتفاقات داشته است.

من در لايحه اي كه تنظيم و به دادگاه ارايه شد، اعلام كرده‎ام كه خواهان برخورد و محاكمه تمامي آمرين، عاملين و مجريان حوادث كهريزك و كساني كه سبب مرگ فرزندم شده اند، هستم. چون از گروهبان جزء تا آخرين رده نظامي در اين مسئله سهيم هستند و لذا فرد خاصي مد نظرم نيست.

فكر مي كنم انتظار جامعه هم از قاضي پرونده همين باشد كه ضمن حمايت از خانواده هاي قربانيان اين حوادث، با كساني كه سبب شدند خوني به ناحق ريخته شود، برخورد قضايي صورت گيرد.

خوشبختانه درباره وقايع كهريزك و آن‎چه در آن‎جا روي داده، افراد زيادي هستند كه به ما مراجعه و ماجراها را شرح داده‎اند و اعلام كرده‎اند كه در صورت اعلام مراجع قضايي و با اين شرط كه مشكلي براي آنان پيش نيايد، حاضرند در دادگاه شهادت دهند.

دادگاه علنی باشد

علي كامراني پدر مرحوم محمد كامراني از قربانيان جنايات كهريزك نیز در یادداشتی نوشته است:

عملا بعد از زماني‎كه در مجتمع قضايي حاضر و اظهارات خود و همسرم را به‎عنوان شاكي اعلام و مكتوب كرديم، نسبت به روند كاري كه انجام شده، چيزي به اطلاع ما نرسيده است. اگر هم اقداماتي درخصوص اين پرونده شده باشد، من هنوز در جريان امر قرار نگرفته‎ام. اين آگاهي مستلزم اين است كه متهمان اقرار كرده و من هم از روند آن مطلع شوم.

ما به مقاماتي كه با آنان در خصوص كهريزك ديدار و گفت‎وگو كرديم، اعلام داشتيم كه بايد اين پرونده به سرانجام برسد و ما جز به‎قصاص عامران و مجرمان راضي نمي‎شويم. واقعيت اين است كه فرزندم كشته شده و من فقط با قصاص عاملان آن راضي خواهم شد؛ اين درخواست بي‎كم و كاست من و ديگر شاكيان پرونده است.

من نسبت به شخص خاصي شكايت ندارم، بلكه همه کساني که در اين ماجرا مسئول هستند، بايد مجازات شوند و لذا خود نظام بايد پيگير پرونده شود و افراد مجرم اين پرونده، در هر رده و مقامي كه باشند و هر مسئوليتي كه در كشور داشته باشند را به‎سزاي عملشان برساند.

در حال حاضر، پرونده خانواده هايي كه فرزندانشان در كهريزك جان باخته و نيز كساني كه در اين بازداشتگاه نگهداري شده‎اند، همگي در يك مجتمع قضايي در دست بررسي است و آقاي روح‎الاميني پس از ملاقاتي كه با قاضي پرونده داشت، به‎صورت تلفني به من اعلام كرد كه پرونده از پيشرفت خوبي برخوردار است.

به نظر من بايد اين دادگاه علني برگزار شود تا چهره خاطيان براي مردم آشكار و حقايق براي همه بيان شود وگرنه ممكن است متهمان در دفاع از خود به دروغ متوسل شوند.

دکتر روح الامینی:با عوامل اصلي و پشت صحنه پرونده برخورد شود

رئيس سابق انستيتو پاستور ايران نام غريبي براي بسياري از افراد به ويژه نخبگان و چهره‎هاي سياسي و علمي نبود، اما حادثه‎اي تلخ پس از انتخابات باعث شد تا وي بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

عبدالحسين روح‎الاميني اگرچه شصت روز از فوت ناگهاني و تلخ فرزندش گذشته است، اما رخت سياه از تن نکنده و هنوز عزادار فرزندي است که مرگ او در کنار ساير درگذشتگان مظلوم، حقايق کهريزک را آشکار کرد. وي قاطعانه پيگير ماجرا و جمع‎آوري مستندات حقوقي است تا در دادگاهي که قرار است براي آمرين و متخلفين بازداشتگاه کهريزک برگزار شود با دلايل محکم خونخواهي کند. اين مصاحبه در آخرين فرصتي که برايمان باقي بود تا مطالب به اين شماره نشريه برسد، در دفتر دکتر روح‎الاميني در دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکي تهران و پس از اصرارهاي فراوان انجام شد.

هرچند ممکن است براي شما سخت باشد، اما لطفا ابتدا کمي از محسن (فرزندتان) بگوييد.

شهيد محسن روح‎الاميني، تنها بيست‎وپنج سال داشت؛ با اين‎که دانشجوي کامپيوتر در دانشکده فني دانشگاه تهران بود، چون تحصيل صرف او را ارضا نمي‎کرد، تحصيل رسمي را رها کرد و به‎‎طور آزاد به برنامه‎نويسي کامپيوتر روي آورد و به‎قول همکلاسي‎هايش «مفيد ساکت» بود. او هميشه با روحيه آزادگي و کنجکاوانه در جست‎وجوي حقيقت بود. اقناع او مثل ساير جوانان و نسل جديد هميشه کار سختي بود، چون جوابهاي کليشهاي نسل ما براي او کفايت نميکرد. پسرم اساسا با بي‎صداقتي و دورويي مشکل داشت. فرد خالص و شفافي بود، حوادث اخير موجب شد تا بيش از گذشته عاطفي شود و نگران سرنوشت کشور و مردم بود. محسن نيز مانند بسياري از جوانان اين کشور دغدغه اعتلاي ايران و حل مشکلات مردم را داشت و آزارش به کسي نميرسيد.

شما به‎عنوان چهره سياسي مورد قبول نظام شناخته شده‎ايد. نظرتان راجع به اتفاقاتي که بعد از انتخابات در خصوص افرادي نظير فرزندتان رخ داد، چيست؟

ابتدا بايد به اين نکته تأکيد کنم که خون فرزند من از ديگر قربانيان و آسيب‎ديدگان اين حوادث رنگين‎تر نيست و شايد مظلوميت آنان به‎دليل محروم بودن از ارتباط با مسئولان نظام و رسانه‎ها بيشتر از خانواده‎هاي ما باشد که در اين‎جا بايد به شهيد جوادي‎فر اشاره کنيم که در مظلوميت مطلق مراسم دفن و ترحيمش توسط پدر داغ‎ديده‎اش برگزار شد و پيگيري‎هاي من تنها از طرف خودم نيست بلکه از طرف خانواده هاي داغداري است که دستشان کوتاه است. بالاخره نميشود که صورت مسئله اين حوادث را پاک کرد، اگرچه ساده‎ترين راه حذف صورت مسئله است. بايد گفت زماني که فتنه بروز مي‎کند و فضا غبار آلود ميشود اظهار‎نظر کردن و قضاوت را سخت و پيچيده ميکنند، اما مي‎توان در همين زمان هم با روندهايي که در اداره جامعه وجود دارد، مسايل و مشکلات را بررسي کرد اما همان‎گونه که رهبري انقلاب تصريح کردند، حوادث رخ داده نمي‎تواند مجوزي براي رخ دادن جنايت و تضييع مال و جان مردم باشد، بايد بپذيريم که بسياري از معترضان از جنس مردم بودند اما برخي خودسري‎ها و افراط و تفريط‎ها موجب شد، حوادث به بدترين شکل مديريت شود و ذائقه جامعه را تلخ کرد.

شما به‎عنوان يک شاکي پرونده کهريزک آيا حاضريد که از حق خود بگذريد؟

من قطعا از خون به ناحق ريخته شده پسرم نخواهم گذشت و از پايمال شدن خونش جلوگيري خواهم کرد. تا به نتيجه رسيدن و قصاص عاملين جنايت پيگير موضوع هستم چون معتقدم حال که محسن از پيش ما رفته بايد محسنهاي مردم را دريابيم. البته من مسير متفاوتي نسبت به ساير معترضين در پيش گرفتم و ان شاء‎ا… به نتيجه هم خواهم رسيد. مسير من قانوني است و ما بايد در چهار چوب اعتماد به ارکان مستحکم قضايي که به آن معتقد هستيم و قوانيني که وجود دارد، پيگير موضوع شويم. اما از پيگيري حقوق محسن و حق محسنهاي مردم، صرف نظر نمي‎کنم و بدون اين‎که مسئله احساساتي باشد و خدايي ناکرده موجب سوء‎استفاده شود، پيگير خواهم بود.خانواده ما پيگير جدي پاسخ اين سؤال هستند؛ که چرا امثال اين وقايع بايد پيش بيايد و چگونه تدبير مي‎شود که در آينده شاهد چنين حوادثي نباشيم.

آيا اين ادعا که حوادث اخير و به‎ويژه ماجراي کهريزک، موجب سلب اعتماد از گروهي از نيروهاي معتقد به نظام شده است را قبول داريد؟

از بين رفتن اعتماد ما به اصل نظام و رهبري صحيح نيست، ما به اين نظام اعتماد داريم؛ برخلاف بسياري که با کمترين مصيبتي به‎جاي اين‎که خودشان را کنترل کنند، سراغ اصل نظام مي‎روند. من به نظامي که با خون صدها هزار شهيد و جانباز و آزاده به‎دست آمده است معتقدم. اما اين‎که اعتماد به کفايت، سلامت و صداقت بسياري از مسئولان انتظامي، قضايي و امنيتي با آسيب جدي مواجه شده است سخن درستي است و بايد براي حفظ اعتماد مردم به نظام، عوامل بي‎اعتمادکننده را کنار بگذاريم نه اين‎که براي حفظ بعضي نورچشمي‎ها، نظام را قرباني کنيم. البته بايد اين نظام را در مسيري اداره کرد که وضعمان بهتر از وضعيت فعلي باشد. خداي نکرده نبايد عقب‎گردي در حرکت نظام صورت گيرد. بعضي از اين فتنهها و بعضي از اين بيتدبيريها و سوءتدبيرها که لطمات جدي به ما مي‎زند، نبايد ما را از مسير اصلي منحرف کند.

برخي تلاش مي‎کنند پرونده کهريزک را به کل نظام گره بزنند و زير سؤال رفتن عملکرد مسئولان يعني آمران و کساني که حکم بازداشت، انتقال و نگهداري و ضرب و شتم دستگيرشدگان در کهريزک را صادر کردند را تضعيف نظام تلقي کنند. آيا اين ديدگاه از نظر شما پذيرفتني است؟

اين‎که با چنين جنايت‎ها، کژرفتاري‎ها و سوء‎تدبير‎ها و برخي مسايلي که لطمه جدي مي‎زند به نظام بايد برخورد شود؛ شکي نيست که نمي‎توان بيعرضگيهاي برخي، ناتوانيهاي برخي ديگر و سوء‎تدبيريهاي عدهاي را به حساب نظام بگذاريم.
ما اعتقاد داريم که خون محسن مظلوم شهيد ما راهي را باز مي‎کند براي اين که بعضي از اين گرفتاري‎ها و گره‎هاي اجتماعي سياسي و سوء مديريت‎ها چه فردي و چه سيستمي اصلاح و پالايش شوند و اين‎ها جلوي مسير پيشرفت، ترقي و سعادت مردم و کشور ما قرار نگيرند. همه مردم اين کشور يک خانوده بزرگ هستند و دل در گرو اعتلاي کشور دارند و محسن ما هم يکي از آنان بود. بي‎تدبيري يک عده را که نبايد به حساب نظام، انقلاب و رهبري بگذاريم. حتما ظرفيت بالاتر و بهتري براي اداره کشور وجود دارد. ما بي‎عرضگي‎ و بي‎تدبيري‎هايمان را نبايد به‎حساب نظام و رهبري بگذاريم. اين‎ها بايد تفکيک شوند. وقتي عرضه نداريم يک معادله چندمتغيري را حل کنيم، در خودمان تجديد نظر کنيم؛ در افراد تجديد‎نظر کنيم. چرا معادله را ساده و بعد صورتش را پاک مي‎کنيم. البته نحوه عمل و رسيدگي به پرونده کهريزک نشان خواهد داد که نظام در مسيرش اهل معامله نيست؛ اگرچه برخي از مقصران و عاملان جنايت‎ها قصد دارند با عنوان کردن اين‎که مخالفان نظام از برخورد با آن‎ها سوءاستفاده مي‎کنند خود را به حاشيه امنيت ببرند و باز هم آبروي نظام را براي خودشان هزينه کنند اما با تصريح رهبر انقلاب بر اين‎که حتي خدمات درخشان اين افراد و نهادها هم مانع رسيدگي به تخلفات نمي‎شود، از مسئولان قضايي انتظار مي‎رود عاملان جنايت کهريزک و امثالهم در هر پست و مقامي و با هر سابقه و هرگونه حمايتي را به مجازات شرعي و قانوني خود برسانند.

فکر مي‎کنيد مظلوم اصلي درحوادث بعد از انتخابات چه کس يا کساني بودند؟

بزرگترين مظلوم اين ايام، نظام جمهوري اسلامي است که بايد در رفع مظلوميت آن کوشيد. متاسفانه در بسياري از مسايل، افرادي در سطوح پايين مساوي با نظام ديده مي‎شوند و يا عدهاي آن‎چنان به پست‎هاي خود چسبيده‎اند که گويا جدا شدن آنان از اين جايگاهها و پست‎ها ثلمهاي به کشور وارد ميکند. مشکل اين است که کلمه «عذرخواهي» واژه کم استفاده‎اي براي ماست و البته به نظر مي رسد کاربرد آن در بين شرقيها به‎خصوص ژاپني‎ها بيش از ما باشد. اگر در ژاپن اتفاقي در تحت مسئوليت يک فرد بيافتد، اولين و حداقل کاري که فرد مسئول انجام مي‎دهد، استعفا از مقام خود است. يا مثلا در کشورهاي غربي اتفاق افتاده که قطاري از ريل خارج شده و چند نفر در اين حادثه جان باخته‎اند، اما فردي که نفر دوم يا سوم حادثه بود مسئله را به‎عهده گرفته و استعفا داده است. اين‎ها نگفته‎اند که اگر من در اين سمت نباشم ثلمه‎اي به کشور وارد مي‎شود، اما متأسفانه برخي از مسئولان کشور چنين رفتاري را دارند.

فکر مي‎کنيد گام نخست براي رفع اين مظلوميت از نظام چيست؟

ما شاهد هستيم که برخي از مقصران تلاش مي‎کنند تا با برهم‎زدن شرايط و مبهم کردن آن و همچنين از بين بردن آثار جرم و مدارک از مجازات بگريزند در حالي‎که تنها راه براي رفع مظلوميت نظام مجازات مقصران است. ابتدا بايد باز تعريفي صورت گيرد که روشن شود نظام جمهوري اسلامي مساوي با چه هست و مساوي با چه نيست و کمي هم بايد توجه خود را روي سرمايه‎هاي اجتماعي معطوف کنيم و اين‎که چطور ميتوانيم با حرکات و رفتارهاي خود نظام را تقويت و يا موجب سلب اعتماد از نظام شويم. واقعيت اين است که ولايت فقيه، اسلام، قرآن و جمهوريت، عناصر و مؤلفه‎هاي نظام هستند که بايد به‎خوبي تعريف شوند. بعضا ديده مي‎شود که برخي کيلومترها با رهبري نظام فاصله گرفته‎اند؛ گروهي گرفتار تحجر شده‎اند و گروهي هم به تعبير مناجات شعبانيه زاهق شده و به ملازمت با عمود خيمه نظام يعني رهبري و ولايت فقيه توجه نمي‎کنند. بايد توجه داشت که نظام و مردم دو مقوله جدا از هم نيستند و جمهوريت و اسلاميت و رهبري نظام مقوله‎هاي به هم چسبيده‎اي نيستند، بلکه يک نوع در هم تنيدگي بين آن‎ها وجود دارد، اما در فتنه اخير که پيچيدگي‎هاي خاص خود را هم داشت، نظام مظلوميت‎هاي مضاعفي را پيدا کرد.

برخي بر اين باورند که بين گرفتن حق شان از حکومت و تبعيت از نظام منافاتي وجود دارد. نظر شما چيست؟

برخي فکر مي‎کنند که وقتي از نظام دفاع مي‎کنيم، از حق خود مي‎گذريم چنين نيست و بلکه بايد گفت که خونخواهي در خصوص عزيزان از دست رفته ما، به‎عهده نظام است و نظام در خونخواهي ايشان بر ما مقدم است، زيرا به تعبير قرآن در قصاص و خونخواهي حيات نهفته است، يعني خونخواهي همان حيات جامعه است. من اميدوارم که روحيه پاسخگويي، احساس مسئوليت، عذرخواهي در رده‎هاي مختلف تعريف شود تا به جايي برسيم تا دشمنان از ما نااميد شوند و بدانند که آب در هاون مي‎کوبند. خدمت حضرت آيت‎ا… جوادي آملي که رسيديم، ايشان براي تسلي خاطر ما اظهار داشتند که «اگر بگويند به من‎چه و به توچه، کسي (با اشاره به بالا) هست که بگويد هم به من‎چه و هم به توچه.» و لذا پيگيري موضوع از سوي حکومت نافي تکليف و وظيفه ما نيست. پيگيريهاي ما معطوف به نتيجه است، ما تکليف خود را به‎گونه‎اي دنبال کرديم که به نتيجه برسيم، نه مثل عده‎اي که سنگ اداي تکليف را به سينه مي‎زنند، اما به نتيجه مطلوب نمي‎رسند.

شما به همراه ساير اساتيد ديداري با رهبر معظم انقلاب داشتيد، نگاه ايشان به ديدگاه شما چه بود؟

من در آن جلسه اعلام کردم که بايد رويه‎ها اصلاح شود تا کمتر از اين حوادث رخ رهد و در آينده مظلوميت مضاعف پيش روي نظام نداشته باشيم که حضرت آقا نيز آن را تصديق کرده و فرمودند که در اين سالها گاهي اتفاقي افتاده و تخلفي از کسي سر زده که عده‎اي معتقد بودند بايد به‎خاطر خدماتش، از او گذشت، اما من معتقدم که بايد تخلف را در وزن و اندازه خود محاسبه کنيم. آثار تخلف را بر آن بيافزاييم و در جاي خود از خدماتش هم تقدير کنيم. ما هم معتقد به ايستادن در موضع قانون و حق هستيم و چنانچه در مجموعه منتسب به نظام جنايتي صورت گيرد، باز بايد بر موضع قانون ايستادگي کرد.

با خانواده قربانيان ديگر کهريزک هم ملاقاتي داشتهايد؟ نظر آن‎ها راجع به موضوع چيست؟

بله. با هم ملاقات داشتيم. همه ما به نظام اعتماد کرده و پيگير موضوع هستيم .

با توجه به اين‎که در آستانه برگزاري نخستين جلسه دادگاه عوامل حوادث کهريزک هستيم، ارزيابي شما از نتيجه و عاقبت اين دادگاه‎ها چيست؟

ان‎شاء‎ا… اميدوارم که اين دادگاه به نتيجه برسد و اکنون روال خوبي براي پيگيري پرونده حاکم است. ما اميدواريم که با عوامل اصلي و پشت صحنه پرونده برخورد مي‎شود و فقط به مجازات اين چند نفر عناصر سطح پايين و محلي جنايت بسنده نشود، عدالت واقعي زماني اجرا مي‎شود که آمران و مجوز دهندگان انجام اين جنايت که در پست‎هاي بالاي کشوري، قضايي و دانشگاهي قرار دارند، مجازات شوند. اين نه از سر ساده لوحي است و نه خوش‎بيني افراطي، بلکه به اين خاطر است که در مسيري حرکت کرده‎ايم که منتج به نتيجه بوده است و به دور از هياهوي سياسي و رسانه‎اي که برخي به راه انداختند، ما آرام حرکت کرديم و به نتايج خوبي هم رسيديم و ‎اي‎کاش بقيه کساني که وارد اين ماجرا شدند نيز مسيرهاي قانوني را مي‎رفتند.

آيا قبول داريد که افراد متخلف در اين پرونده بدون اجازه يا دستور مقامات مافوق خود به چنين جناياتي دست نمي‎زدند؟ در اين صورت چرا با مقامات ما فوق آن‎ها که نقش تعيين‎کننده‎اي داشته‎اند، برخورد نمي‎شود؟

تصور ندانستن مسايل کهريزک براي مقامات ما فوق قضايي و انتظامي غير‎ممکن است. در اين‎گونه مسايل بايد مجازات شرعي و قانوني براي دست‎اندرکاران اين حادثه در نظر گفته شود. در غير اين صورت هم ضعيف‎کشي مي‎شود و هم روندهاي معيوب اصلاح نمي‎شود که در نهايت باعث نوميدي افکار عمومي مي‎شود. در حالي‎که برخورد با عوامل اصلي نشاط و اميدواري را به جامعه برمي‎گرداند اما اين نگراني وجود دارد که با جابه‎جايي اين افراد و حتي ارتقاي آنان به مسئوليت‎هاي بالاتر اين‎گونه القا شود که با آن‎ها برخورد شده؛ در حالي‎که درهجدهم تير شاهد بوديم با وجود آن‎که تنها يک نفر کشته شده بود فرمانده نيروي انتظامي و فرمانده تهران بزرگ دادگاهي شدند، در حالي‎که در کهريزک چندين نفر کشته شده‎اند و ده‎ها نفر ضرب و شتم شده و آسيب‎ديده‎اند بنابراين برکناري و محاکمه علني مقامات قضايي کشوري و انتظامي عاملين اين جنايت‎ها حداقل انتظار خانواده‎هاي آسيب‎ديده است.

به جز ديدار با رهبر معظم انقلاب اسلامي با ديگر مقامات و شخصيتها هم براي پيگيري مسئله ديداري داشته ايد؟
بله با رئيس قوه قضاييه و رئيس مجلس ديدارهايي انجام شد، ضمن اين‎که به ديدار آيت‎الله جوادي آملي نيز رفتيم که ايشان خونخواهي را وظيفه نظام اسلامي دانستند و گفتند که نظام براي خونخواهي اولي‎تر به ولي دم است.

شنيده شده که هفت نفر از افراد مرتبط و چند مقام قضايي درخصوص کهريزک بازداشت شده‎اند.

تعداد آن‎ها هفت نفر اعلام شده، اما ظاهرا بيشتر هستند. باز هم تأکيد مي‎کنم، نبايد عوامل اين پرونده را به تعدادي خاص در سطوح مباشرت يا معاونت محدود کرد. مطلعين و مسئولان مافوق رده‎هاي قضايي، انتظامي و کشوري هم بايد پاسخگو باشند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates