23.09.2009

صف بندي جديد مخالفان و موافقان هاشمي

اعتماد: حال و هواي پاييزي تنها تفاوت نشست امروز مجلس خبرگان رهبري با نشست به تعويق افتاده شهريورماه اين اجلاس نيست چرا که مجلس خبرگاني ها در شرايطي بر صندلي هاي کنار هم رديف شده مي نشينند که پرده هاي قدسي از چهره نشست هاي همواره در سکوت خبري کنار رفته و انتخابات و آنچه پس از انتخابات روي داد، دو طيف از اعضاي اين مجلس روحاني نشين را مقابل هم قرار داده است.

از سويي سيداحمد خاتمي توانست با طرح انتقادهاي تند و تيز خود را به مثلث مصباح يزدي، احمد جنتي و محمد يزدي منتقدان هاشمي رفسنجاني نزديک کند و از سوي ديگر روحانيون معتدل نظير دستغيب شيرازي، استادي، اميني و زرندي که همواره کوشيده اند قباي خود را از سياست به دور دارند دست حمايت خود از رئيس مجلس خبرگان رهبري را از آستين نامه ها و بيانيه ها درآورده و پشت هاشمي رفسنجاني سنگر بسته اند. فرداي مناظره بود که هواداران راديکال احمدي نژاد در فعاليت هاي انتخاباتي در خيابان ها طرح شعار عليه هاشمي را سرلوحه قرار دادند و به جاي شعارهاي حمايتي از نامزد تحت الحمايه شان، آنچه احمدي نژاد در تلويزيون گفته بود را در خيابان به زباني عاميانه ترجمه کردند. در اين هنگام بود که آيت الله هاشمي رفسنجاني نامه يي خطاب به مقام معظم رهبري نوشت و دادخواهي کرد؛ نامه يي که باعث شد محمد يزدي در کنفرانس مطبوعاتي که 40 روز بعد از اين نامه برگزار کرد، لب به انتقاد باز کند. انتخابات برگزار شد اما شعارهاي هواداران راديکال احمدي نژاد از خيابان به سايت ها و از تهران به قم کشيده شد.

قاسم روانبخش يکي از شاگردان مصباح يزدي عليه هاشمي رفسنجاني قمي ها را به راهپيمايي اعتراضي عليه هاشمي دعوت کرد؛ دعوتي که اگرچه در يکي از رسانه هاي اصولگرا انتشار يافت اما مورد انتقاد شديداللحن خطباي قم قرار گرفت چنان که استادي از اعضاي مجلس خبرگان و خطيب نماز جمعه قم در خطبه هاي اين شهر لب به شکوه گشود. اما منتقدان حرکت خود را متوقف نکردند و به جاي راهپيمايي به سر دادن شعارهاي انتقادي عليه امام جمعه هاي اين شهر در مراسم نماز جمعه پرداختند.

شايد مجموع اين عوامل بود که برخي از خطباي قم گفتند ديگر منبر نخواهند رفت.

همزمان با گفته از سوي خطباي قم، احمد جنتي و سيداحمد خاتمي دو امام جمعه موقت تهران پشت تريبون قرار مي گرفتند و مواضع راديکال خود را علني مي کردند. يکي از قوه قضائيه مي خواست با برخي از معترضاني که در جريان ناآرامي هاي پس از انتخابات دستگير شدند، «بي رحمانه» برخورد کند و ديگري از صدا و سيما مي خواست هر چه سريع تر «اعتراف»ها را پخش کند تا «ملت» بفهمند چه خبر است. يکي کشته شدن ندا آقاسلطان را جعلي خواند و ديگري سناريو. يکي معترضان را «اغتشاشگر» خواند و ديگري «اوباش». در اين ميان بود که تريبون به هاشمي رفسنجاني رسيد تا با حال و هوايي متفاوت تنها نماز جمعه اش بعد از انتخابات را اقامه کند. هاشمي در اين نماز جمعه پيشنهاد پنج ماده يي براي برون رفت از آنچه «بحران» مي خواند، خشم معترضانش را به دنبال داشت؛ معترضاني که اگرچه مي کوشيدند گاه با ايما و اشاره هاشمي را به هم نشان دهند، آبروداري را کنار گذاشتند و با شديدترين لحني هاشمي رفسنجاني را مورد خطاب و عتاب قرار دادند.

«آقاي هاشمي شما چه کاره ايد که مي گوييد زنداني ها آزاد شوند.» اين تنها يکي از جملات پرکنايه محمد يزدي بود. وي با بستن چشم خود روي مسووليت هاي هاشمي يعني رياست بر دو نهاد نظارتي مجمع تشخيص مصلحت نظام و خبرگان رهبري با لحني تحقيرآميز از وي بازخواست کرد که «چه کاره» است که براي قوه قضائيه تعيين تکليف مي کند. اين کنفرانس مجالي شد تا يزدي از نامه هاشمي به مقام معظم رهبري وا کند و هاشمي را مقصر اصلي در «افشاندن بذر ترديد» معرفي کند. در اين نشست بود که يزدي اظهارات مشهورش درباره مشروعيت حکومت را بر زبان راند؛ «مشروعيت حاکميت از طرف خداوند است و همراهي مردم براي حکومت مشروعيت ايجاد نمي کند. بنابراين هاشمي در اين زمينه اشتباه کرده و مي کند.» اما «اشتباه هاشمي» به اعتقاد يزدي روايتي بود که هاشمي رفسنجاني به نقل از امام خميني گفته بود؛ «اين روايت مي گويد روزي پيغمبر اسلام بعد از غدير به حضرت علي(ع) گفت تو ولي اين امت هستي. اگر ديدي اين مردم راضي بودند و تو را قبول کردند و با اجماع و اکثريت آمدند، شما بپذير و متولي امر شو و اگر ديدي اختلاف کردند، ول شان کن و بگذار هر کاري که مي خواهند بکنند و خداوند براي تو راهي پيدا مي کند که به اهدافت برسي.» روايتي که آنقدر به مذاق حاميان دولت و رسانه ها تلخ آمد که يزدي را نماينده پاسخگويي کردند. اما اظهارات يزدي نه تنها با پاسخ چهره هايي چون محسن آرمين مواجه شد بلکه به داخل جامعه روحانيت نيز کشيده شد. به گزارش منابع غيررسمي، يزدي پس از اين اظهارات در جلسه خصوصي جامعه که با حضور آيت الله مهدوي کني دبيرکل جامعه روحانيت مبارز برگزار شده بود، حاضر مي شود و باز اظهاراتش عليه هاشمي را واگويه مي کند که بنا به گزارش هايي که تاکنون تکذيب نشده، مهدوي کني با عتاب وي را مورد مواخذه قرار داده و از هاشمي رفسنجاني حمايت مي کند؛ خبرهايي که اگرچه همان گونه که معهود اين مجالس است، به تاييد رسمي نرسيد اما با صدور آخرين بيانيه جامعه روحانيت مبارز که در بندهايي با پيشنهاد پنج ماده يي هاشمي رفسنجاني يگانه بود، تاييد شد.

اگرچه محمد يزدي سکوت اختيار کرد و حرفي نزد اما به همراه احمد جنتي و مصباح يزدي ليدر جمع آوري امضا عليه هاشمي رفسنجاني شد.

40 روز پس از برگزاري انتخابات، بخشي از اعضاي مجلس خبرگان رهبري بيانيه يي «بدون نام و امضا» منتشر کردند که در يکي از بندها به هاشمي رفسنجاني تاخته بود.

هر قدر نام و نشان امضاکنندگان در پرده بود اما محتويات نامه خط و ربط سياسي ليدرها را گوياتر از هر عنواني روشن مي کرد. اين در حالي بود که از چند روز مانده به انتشار نامه اخباري مبني بر تلاش احمد جنتي، محمد يزدي و مصباح يزدي براي انتشار اطلاعيه يي با محتوايي عليه هاشمي رفسنجاني روي خروجي خبرگزاري ها قرار گرفت. اگرچه خود هاشمي سکوت کرد اما برخي از روحانيون با انتشار نامه و بيانيه يا سخنراني هاي جداگانه به دفاع از وي برخاستند.هرچند اختلاف دو ديدگاه در ميان روحانيون امر تازه يي نبود و در دو انتخاباتي که در دو سال گذشته بر سر رياست اين مجلس برگزار شد، از پرده برون آمد اما اختلاف سليقه امر تازه يي در اين مجلس روحاني نشين است که گويا دو سال بعد از رقابتي شدن صندلي رياست به کرسي هاي ديگر رسيده است. اختلاف سليقه اين دو طيف که حالا ديگر بين دو جبهه هاشمي ها و غيرهاشمي ها راه افتاد، هرچند در سکوت رخ داد اما نشانه هاي آن آشکارتر از آن بود که بشود انکارش کرد. هرچند در اين ميان روحانيوني بودند که به سنت خود وفادار ماندند، رقباي خود را از لاي چرخ دنده هاي سياست بيرون کشيدند. به هر حال امروز احتمالاً هاشمي ها و غيرهاشمي ها زير يک سقف جمع مي شوند تا نشست به تعويق افتاده شهريورماه را برگزار کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates