30.09.2009

حامیان دولت به دنبال فروپاشی فراکسیون اصولگرایان هستند: تلاش برای حذف منتقدان دولت

خبرآنلاین: «فضا لحظه به لحظه تغییر می‌کند».

نسرین وزیری: این تعبیر یکی از اعضای فراکسیون اصولگرایان است که از نزدیک شاهد تحولات داخلی این فراکسیون در آستانه انتخابات هیأت رئیسه آن است. تحولاتی که صف‌بندی‌های گذشته در فراکسیون اکثریت مجلس را پررنگ‌تر کرده و بی‌توجه به سود و زیان این موضوع برای آبرو و وجهه مجلس ادامه می‌یابد.

مشخص‌ترین مرز شکل گرفته میان اصولگرایان براساس میزان حمایت آنها از دولت و رئیس آن است. چه آنکه نمایندگان حامی دولت از مواضع معتدل و مشی میانه‌رو رئیس فراکسیون ناخرسندند و با کنایاتی نظیر اینکه «ریاست فراکسیون اصولگرایان و ریاست مجلس شورای اسلامی نباید یکسان باشد»، از مدت‌ها پیش برای «تغییر رئیس فراکسیون» برنامه‌ریزی کرده‌اند.

نخستین امید آنها به پذیرش این مسئولیت از سوی غلامعلی حدادعادل بود. گزینه‌ای که اگرچه در ابتدای تشکیل مجلس هشتم به پذیرش این پست و حتی ریاست مجلس بی‌میل نبود اما به دلیل اتخاذ چند موضع در مقابل دولت نهم در دوران ریاست مجلس هفتم -از جمله ارائه نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب در گلایه از عدم اجرای یکی از مصوبات قانونی مجلس- مورد اقبال اصولگرایان حامی دولت واقع نشده و کنار زده شد.

اما حدادعادل که متوجه بازی سیاسی این طیف از اصولگرایان شده و می‌داند که آنها هربار که در راستای منافعشان باشد به او مراجعه می‌کنند، از پذیرش این پیشنهاد خودداری کرد. این درحالی است که به گفته ولی اسماعیلی بارها از او تقاضا شده بود اما تاکنون آن را نپذیرفته است و البته همچنان نمایندگان حامی دولت به نامزدی حدادعادل برای ریاست فراکسیون اصولگرایان امیدوارند.

اما گزینه‌های بعدی اصولگرایان پس از ناامیدی آنها از حدادعادل، از اقبال لازم و توانمندی رقابت با لاریجانی برخوردار نیستند. به گفته سیدجلال یحیی‌زاده این گزینه‌ها عبارتند از روح الله حسینیان، علی اصغر زارعی و مرتضی آقاتهرانی. هر سه گزینه مذکور از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی هستند که ورودشان به عرصه رقابت برای ریاست فراکسیون اصولگرایان گویای سهم‌خواهی نمایندگان حامی دولت در مدیریت این فراکسیون و به نوعی نقش‌آفرینی بیشتر در مدیریت جریان‌ها و رویدادهای خانه ملت است.

حسن نوروزی نماینده ورامین که از جمله نمایندگان نزدیک به این گروه است با ابراز امیدواری نسبت به اینکه حدادعادل پیشنهاد نامزدی برای ریاست مجلس را بپذیرد، به «خبر» گفت که در غیر اینصورت، رأی‌آوری دیگر نامزدهایی همچون حسینیان و آقاتهرانی نیازمند کار و تلاش زیادی است که ممکن است به نتیجه مطلوب و مدنظر هم نرسد.

تلاش برای بی‌میل نشان دادن لاریجانی
نخستین تلاش نمایندگان حامی دولت برای کنار زدن لاریجانی از کرسی ریاست فراکسیون اصولگرایان، در قالب پیشنهاد برای اصلاح اساسنامه این فراکسیون بروز یافت. آنها در نظر دارند تا ماده واحده‌ای را به این اساسنامه بیفزایند که براساس آن ریاست همزمان فراکسیون اصولگرایان توسط ریاست مجلس، ممنوع شود. استناد آنها به پیشینه فراکسیون‌های اکثریت در مجالس گذشته است که ریاست آنها با رئیس مجلس متفاوت بوده و خلط مسئولیت‌های ریاست مجلس و فراکسیون مانع از موضع گیری‌های صریح و به موقع فراکسیون نمی‌شده است. آنها معتقدند که محدودیت‌ها و معذوریت‌های لاریجانی مانع از آن شده است که فراکسیون اصولگرایان در مقاطعی همچون انتخابات ریاست جمهوری دهم و معرفی کابینه احمدی نژاد، به موقع وارد عمل شود.

از آنجا که اصلاح اساسنامه فراکسیون اصولگرایان نیازمند رأی موافق دو سوم اعضای مجمع عمومی فراکسیون است، نمایندگان حامی دولت متوجه شدند که از شانس چندانی در این زمینه برخوردار نیستند و در این راستا نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. کما اینکه در رقابت ریاست مجلس نیز با شکست مواجه شدند.

ازاین رو آنها در گامی فراتر از این، کوشیدند تا ابتدا شورای مرکزی فراکسیون را در قبضه خود بگیرند و بعد از طریق آرای موافق آنها با نظر خودشان مانع از ریاست دوباره لاریجانی شوند. این اقدام طی یکی دو ماه گذشته صورت گرفت.

در ادامه این پروژه آنها وارد فاز جدیدی شده‌اند و آن بی‌تمایل نشان دادن لاریجانی برای ریاست فراکسیون اصولگرایان مجلس است. اگرچه چنین تمایلی از ابتدا هم در لاریجانی وجود نداشته و او از ابتدا هم با اصرار نمایندگان اصولگرا این مسئولیت را پذیرفت اما استناد نمایندگان حامی دولت به این احساس لاریجانی تنها و تنها برای دستیابی به مطامع خاص آنهاست. کما اینکه روز گذشته زارعی با حضور در جمع خبرنگاران در واکنش به سؤالی که به توانمندی لاریجانی برای ریاست همزمان مجلس و فراکسیون اصولگرایان اشاره داشت، گفت: آقای لاریجانی هم با ما هم نظر هستند که بهتر است ریاست مجلس و فراکسیون توامان نباشد و تفکیکی میان آن ایجاد شود. چرا که رئیس قوه‌مقننه از ارکان نظام است و اگر بخواهد رئیس فراکسیون اصولگرایان هم باشد هر موضع‌گیری که به عنوان رئیس فراکسیون داشته باشد، آن موضع‌گیری رئیس قوه‌ مقننه هم قلمداد می‌شود. او به نقل از لاریجانی گفت که چون سال گذشته هم در مورد فرد دیگری اجماع نشده بوده او این مسئولیت را پذیرفته است. این نماینده حامی دولت که عملکرد فراکسیون اصولگرایان در یکسال گذشته را منفی ارزیابی می‌کرد گفت: اگر رئیس فراکسیون، رئیس مجلس نباشد قطعاً این فراکسیون فعال‌تر و کارآمدتر می‌تواند در صحنه‌ سیاسی ظاهر شود و تعامل بهتری با دولت خواهد داشت.

او در حالی چنین مواردی را به لاریجانی منتسب می‌کرد که علی بنایی نماینده قم این مطالب را رد کرد و به «خبر» گفت: حتی اگر آقای لاریجانی شخصاً هم تمایلی به تداوم ریاست در فراکسیون اصولگرایان نداشته باشند، ایشان از چنان محبوبیت و مقبولیتی برخوردارند که نمایندگان از ایشان خواهند خواست تا بار دیگر ریاست فراکسیون را بپذیرد. کما اینکه در سال اول مجلس نیز چنین شد.

به گفته وی اقبال نمایندگان اصولگرای مجلس به لاریجانی آنقدر هست که تلاش نمایندگان حامی دولت به جایی نخواهد رسید.

زیان تغییر لاریجانی از ریاست فراکسیون
تغییر ریاست فراکسیون اصولگرایان بیش از آنکه نوعی تسویه حساب سیاسی میان دو طیف از اصولگرایان باشد، عواقب دیگری همچون نقض استقلال مجلس را در پی خواهد داشت که ضررهایی را هم برای فراکسیون اکثریت و کلیت مجلس خواهد داشت.

این تحلیلی است که حشمت‌الله فلاحت‌پیشه به آن معتقد است. وی با اشاره به اینکه مخالفان امروز ریاست لاریجانی در فراکسیون اصولگرایان، همان کسانی هستند که پیش از این به دنبال ریاست وی بودند، گفت: این افراد با دلایل سیاسی به دنبال کنار گذاشتن لاریجانی هستند؛ در حالی که این کار ضربه‌ای سیاسی به فراکسیون اصولگرایان وارد می‌کند. چون در حال حاضر تنها کسی که مانع از تشتت آراء در فراکسیون می‌شود شخص علی لاریجانی است. با برکناری وی شاهد افتراق آرا و تشتتی در فراکسیون اصولگرایان خواهیم بود که بیش از هرچیز کلیت فراکسیون اصولگرایان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آن را به خطر می‌اندازد.

وی با اشاره به نوسانات تصمیم‌گیری در عرصه سیاسی کشور پس از انتخابات یادآورشد که مجلس هشتم در این میان به خوبی وارد عمل شد و جزو تنها‌ترین دستگاه‌هایی بود که در تصمیم‌گیری‌هایش دچار نوسان نشده و حتی کوشید تا مانع از برخی تلاش‌های منجر به ایجاد گسل در خطوط بنیادی نظام شود. به گفته وی از آنجا که تغییر ریاست فراکسیون اصولگرایان با یک هدف سیاسی دنبال می‌شود، آسیب‌های سیاسی‌ای نیز به دنبال خواهد داشت. فلاحت‌پیشه با بیان اینکه خروج از یک موقعیت برخلاف ورود به آن با سختی‌هایی روبه‌رو خواهد بود به نمایندگانی که در پی این امر هستند هشدار داد که مراقب عواقب تصمیم خود باشند.

فتح سنگر به سنگر
بی‌توجه به هشدارهایی از این دست که برآمده از بیم نقض استقلال مجلس هستند، نمایندگان حامی دولت در پی برنامه‌های خود هستند و همانطور که گفته شد ابتدا به دنبال تسخیر شورای مرکزی فراکسیون بوده و حال به دنبال تغییر ریاست فراکسیون اصولگرایان هستند.

از جمله اقدامات آنها حذف باهنر از ترکیب شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان در اقدامی تعجب‌برانگیز بود.

اقدامی که به گفته یحیی‌زاده نخستین گام برای حذف لاریجانی بوده است.

در حالی مجمع نمایندگان تهران به جای تشکیل جلسه با دست به دست کردن اوراقی در حاشیه صحن علنی مجلس اقدام به رأی‌گیری برای عضویت در شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان کردند که باهنر به چنین رأی‌گیری‌ای اعتراض داشت. اما به گفته اسدالله بادامچیان هیأت رئیسه مجمع نمایندگان تهران مرکب از او، سروری، کوثری و آقاتهرانی برای رأی‌گیری به این سبک تصمیم‌گیری کردند. انتخاباتی که منجر به ورود 5 نماینده عضو فراکسیون انقلاب اسلامی به شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان شد.

بادامچیان در واکنش به شائبه‌هایی که در این مورد مطرح است به «خبر» گفت: مگر میان آقایان باهنر و آقاتهرانی چه فرقی هست که ورود یکی از آنها به شورای مرکزی فراکسیون فرقی داشته باشد. هر دوی آنها اصولگرا هستند و هیچ فرقی با هم ندارند.

وی معتقد است که باهنر نه تنها شانس خود را برای حضور در رقابت‌های هیأت رئیسه فراکسیون از دست نداده است بلکه ممکن است با عدم حضورش در این شورای مرکزی شانسش افزایش نیز یافته باشد! اما ولی اسماعیلی معتقد است که باهنر دیگر شانس لابی کردن با اعضای شورای مرکزی برای جلب آرای آنها را نخواهد داشت و تا نایب رئیسی فراکسیون اصولگرایان فاصله زیادی گرفته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates