30.09.2009

احمدی‌مقدم: در مورد بازداشتگاه کهریزک بزرگ‌نمایی شد

رادیوفردا: اسماعیل احمدی‌‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، ضمن انتقاد از واکنش‌های گسترده به وقایع بازداشتگاه کهریزک و «بزرگ‌نمایی» در مورد آن اعلام کرد که در این ارتباط ۱۰ مامور پلیس در بازداشت به سر می‌برند.

رئیس کمیته ویژه پیگیری وضع بازداشت‌شدگان انتخاباتی در مجلس شورای اسلامی در مردادماه سال جاری گفته بود ۱۲ مامور نیروی انتظامی و یک قاضی متخلف در ماجرای بازداشتگاه کهریزک محاکمه می‌شوند.

با این حال چهره‌ها و سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان می‌گویند که مقام‌های جمهوری اسلامی تنها به برخورد با عوامل رده پایین در مورد وقایع بازداشتگاه کهریزک اکتفا کرده‌اند.

اسماعیل احمدی‌مقدم روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «باید مراقب باشیم دایره این پرونده گسترش نیابد و عملکرد نامناسب معدودی از نیروهای پلیس به حساب پرسنل خدوم ناجا گذاشته نشود.»

پیش از این فرمانده نیروی انتظامی مرگ بازداشت‌شدگان در کهریزک را تایید کرده، اما مرگ آنها را نه بر اثر شکنجه، بلکه بر اثر شیوع بیماری مسری دانسته بود.

در همین زمینه حسین علائی، رئیس پیشین ستاد مشترک سپاه پاسداران، با انتشار نامه‌ای سرگشاده، مرگ محسن روح‌الامینی در بازداشتگاه کهریزک را بر اثر شکنجه اعلام کرده بود.

امیر جوادی‌فر از زندانیان دیگری است که پس از انتقال به بازداشتگاه کهریزک جان باخت.

فرمانده نیروی انتظامی با این حال می‌گوید در مورد بازداشتگاه کهریزک «بزرگ‌نمایی» و «سوء‌استفاده» شده است.

اسماعیل احمدی‌مقدم در این باره گفت: «در برخی موارد مثل موضوع کهریزک بزرگ‌نمایی شد، هر چند تخلف در کهریزک را قبول داریم، اما پلیس باید مراقب باشد تا از برخی موضوعات سوء‌استفاده نشده و بزرگ‌نمایی نشود.»

غلامحسین الهام از حامیان محمود احمدی‌نژاد و همراهان او در دو دولت نهم و دهم نیز پیشتر گفته بود که به جای «دستگیری عوامل اصلی اغتشاشات» ماجرای کهریزک بزرگ‌نمایی و بر آن تاکید زیاده شده است.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پس از انتشار اخبار بازداشتگاه کهریزک دستور داد که این بازداشتگاه را تعطیل کنند.

رهبر جمهوری اسلامی با این حال گفت که نباید وقایع کوی دانشگاه و بازداشتگاه کهریزک «ظلمی» را که بر نظام پس از انتخابات رفته است تحت‌الشعاع قرار دهد.

رهبر جمهوری اسلامی در نخستین نماز جمعه پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری در روز ۲۹ خرداد به معترضان هشدار داده بود که مسئولیت هر گونه خون‌ریزی با خود آنها و «فرماندهان پشت صحنه» است.

نیروی انتظامی در بیانیه‌ای که پیشتر صادر کرده است ضمن اذعان به برخی تخلفات در مورد بازداشتگاه کهریزک، مسئولیت وقایع پس از انتخابات را به عهده معترضان دانسته بود.

از سوی دیگر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، تصریح کرده است که حمله به کوی دانشگاه تهران، مرگ ندا آقاسلطان، و وقایع بازداشتگاه کهریزک کار «عوامل برانداز» بوده است.

در گزارشی که هیات مشترک میرحسین موسوی و مهدی کروبی تهیه کرده‌اند، کشته شدن ۷۲ نفر در روزهای پس از انتخابات محرز اعلام شده است. مرگ چند تن از جان‌باختگان در این گزارش در کوی دانشگاه و نیز پس از بازداشت قید شده است.

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه با اشاره به اعتراض‌های دانشجویی همزمان با گشایش دانشگا‌ه‌ها همچنین گفت: «سیاست برخورد با دانشگاه‌ها در دستور کار پلیس قرار ندارد.»

روز سه‌شنبه دانشگاه صنعتی شریف تهران شاهد اعتراض دانشجویان به دولت محمود احمدی‌نژاد و حمایت از «جنبش سبز» بود.
روز دوشنبه نیز در دانشگاه تهران صدها دانشجو با سر دادن شعارهایی اعتراض خود را نسبت به دولت محمود احمدی‌نژاد و رویدادهای پس از انتخابات اعلام کردند.

از سوی دیگر از تهران خبر می‌رسد که نیروی انتظامی حضور پرشماری در میدان‌های مرکزی شهر دارد. از مدت‌ها پیش از بازگشایی دانشگاه‌ها مسئولان جمهوری اسلامی نسبت به ناآرامی در دانشگاه‌ها ابراز نگرانی کرده بودند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates