03.10.2009

روایت لوموند فرانسه و ایرنای ایران از مذاکرات ژنو

عصرایران: جيلی پاسخی به این پرسش نداده و جلسه برای صرف نهار تعطیل شده است.به نوشته لوموند، جليلی به تنهايی، ضمن صرف ناهار با خاوير سولانا در رستورانی در نزديک محل جلسه، در مورد موضع ايران گفت و گو کرده است.
عصر ایران – گفتگوهای ایران با 6 کشور عضو گروه 1+5 در شرایطی در ژنو سوییس برگزار شد که تمامی طرف ها پس از پایان مذاکرات از روند آن و توافقات اولیه انجام شده اعلام رضایت کرده و بر ادامه این گفتگوها تا رسیدن به توافق نهایی تاکید کردند .

عمده ترین موردی که از سوی رسانه ها و منابع دیپلماتیک غربی پس از پایان دور نخست گفتگوها روی آن تاکید می شود ، موافقت اصولی و اولیه ایران با انجام مراحل پیشرفته و نهایی غنی سازی در کشور ثالث ( احتمالا روسیه و فرانسه ) است . این خبر در حالی در دو روز گذشته از سوی رسانه های غربی و دیپلمات های حاضر یا غایب در جلسه مورد توجه قرار گرفته است که هنوز دیپلمات های ایرانی در این زمینه مهر سکوت بر لب زده و یا گفته اند : ” تنها در این مورد صحبت شد و توافقی به عمل نیامد ” ( سخنان مهدی صفری دیپلمات ارشد ایرانی حاضر در جلسه در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس که در سایت عصر ایران قابل دسترس است )

مشابه این پیشنهاد سال هاپیش نیز از سوی روسیه به ایران به عنوان راهی برای برون رفت از بن بست مذاکرات ارایه شده بود که رد شد.

خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در پایان مذاکرات ژنو با سعید جلیلی مسئول تیم مذاکره کننده ایرانی کنفرانس خبری مشترک داشت نیز گفت که تهران موافقت کرده است که اورانیوم غنی شده با غلظت پایین برای مصارف پزشکی مورد استفاده در مرکز تحقیقاتی تهران را از کشورهای دیگر دریافت دارد .

مذاکرات ژنو به روایت روزنامه لوموند فرانسه

لوموند می نويسد که مذاکرات ژنو با سخنان خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا آغاز شد. سولانا، حضور ويليام برنز، معاون وزارت امور خارجه آمريکا در اين مذاکرات را امری مهم خواند و از ايران خواست به «تعليق در برابر تعلیق» پاسخ مثبت دهد.

گروه 1+5 که شامل آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان است، اعلام کرده بودند تنها در صورتی حاضر به مذاکره با ايران هستند که اين کشور فرمول «تعليق در برابر تعليق» را بپذيرد که بر اساس آن ايران برای شش هفته افزايش تعداد سانتريفيوژ های خود را متوقف کند و شورای امنیت نيز در مقابل از وضع تحريم های بيشتر عليه ايران خودداری خواهند کرد.

به نوشته اين روزنامه فرانسوی، سعيد جليلی پس از سولانا، به مدت طولانی بدون آنکه اشاره ای به « تعليق در برابر تعليق» کند، در اين جلسه سخن گفته است.موضوع سخنان جليلی «توانايی ايران برای کمک به پيشرفت دمکراسی در منطقه و نقش جمهوری اسلامی در مورد مسايل امنيتی، انرژی و مبارزه با تروريسم» بوده است.

لوموند می افزايد: مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران در ادامه سخنانش گفته است که ” همکاری استراتژيک بين اين کشور و شش قدرت بزرگ می تواند راه حلی برای بسياری از مشکلات باشد که حدود سی يا حتی ۶۰ سال است که وجود دارد ” .
خاویر سولانا هم رای اينکه صحبت از موضوع جلسه خارج نشود، خطاب به سعید جليلی گفت: «ما چند سالی است که در حال گفت و گو هستيم و در حال حاضر منتظر پاسخ شما هستيم.”

لوموند می افزايد: پس از سخنان خاوير سولانا، سرگی کيسلياک نماينده روسيه افزوده است: ” ما مايليم پاسخ مثبتی از شما بشنويم.”به نوشته اين روزنامه چاپ پاريس، ويليام برنز، نماينده آمريکا در سخنان خود ضمن حمايت از پيشنهاد تعليق در برابر تعليق اعلام کرد: ” ما برای پيدا کردن راه حلی ديپلماتيک بسيار جدی هستيم. روابط دو کشور در ۳۰ سال گذشته بر اساس عدم اعتماد بوده است. اميدوارم که حضور من امروز گامی در جهت مسير درست باشد و شما از اين فرصت استفاده کنيد “.

به نوشته لوموند، سپس جليلی، بدون آنکه در مورد پيشنهاد «تعليق در برابر تعلیق» پاسخی دهد، درباره پيشنهاد ايران که بر دو صفحه نوشته شده بود، توضیح داد. ایران در پيشنهاد خود خواستار ادامه مذاکرات بين فرستاده های طرفين و سپس ادامه مذاکرات در سطح وزيران شده بود.لوموند می گويد: سولانا خطاب به سعید جليلی گفته است: ” آیا می توانید توضيح دهيد که چرا امکان تعليق موقت و آغاز مذاکرات وجود ندارد؟ ”

اين روزنامه می افزايد: جيلی پاسخی به این پرسش نداده و جلسه برای صرف نهار تعطیل شده است.به نوشته لوموند، جليلی به تنهايی، ضمن صرف ناهار با خاوير سولانا در رستورانی در نزديک محل جلسه، در مورد موضع ايران گفت و گو کرده است.

سولانا در این باره می گوید: توضيحات جليلی مبهم بود ولی در مورد موضوع ” تعليق در برابر تعليق ” پاسخ وی منفی بوده است. اين روزنامه چاپ پاريس می افزايد: سعيد جليلی در پاسخ به نماينده بريتانيا که اعلام کرده بود در صورت عدم تعليق، تحريم ها عليه تهران افزايش می يابد، گفته است: ” ايران در موقعيت قوی قرار دارد و ما بر تحريم ها غلبه می کنيم.”

مذاکرات ژنو به روایت ایرنا
سعید جلیلی پس از بازگشت به کشور در گفتگو با خبرنگاران در فرودگاه نتایج گفتگوها را مثبت ارزیابی کرد و گفت : ” جمهوري اسلامي ايران با اقتدار برآمده از ظرفيت هاي ملي، منطقه اي و بين المللي که به دست آورده است، با نگاه مثبت و مجموعه اي از پيشنهادهاي مشخص که در بسته پيشنهادي قبلا ارائه کرده بود، وارد گفت وگو با شش کشور شد.
جلیلی افزود : در اين مذاکرات، بحث هاي خوبي انجام شد و ما تمامي بحث هايي را که در بسته پيشنهادي و با محورهاي سه گانه طرح کرده بوديم، تبيين کرديم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: در مذاکرات با اعضاي گروه 1 + 5 حفظ و دفاع از حقوق ملت ايران مفروض گفتگوها بود نه موضوع آن.
وی افزود: اذعان برخي از قدرتها به اينکه بسياري از سياست هايي که تاکنون در پيش گرفته بودند، اشتباه بوده و بايد آن را تغيير بدهند، به معناي ايجاد ظرفيتي است که مي تواند در زمينه همکاري ها شکل بگيرد.
جلیلی درباره محتوای مذاکرات ژنو گفت: در اين مذاکرات، محورهاي بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران را توضيح داديم و اعلام کرديم که آماده ايم همکاريها را حول نگراني هاي مشترک شکل دهيم.

وي افزود: طرفهاي مقابل نيز ديدگاه هاي خود را بيان کردند و قرار شد که اين مذاکرات تداوم يابد و چارچوب آن مشخص شود.
جليلي خاطرنشان کرد: همچنين توافق شد گفت وگوها در سطوح پايين تر شکل بگيرد.
وي گفت: ما در اين مذاکرات اعلام آمادگي کرديم در زمينه هايي که مي توان با تشريک مساعي به سمت جهاني مبتني بر صلح و عدالت حرکت کرد، همکاري داشته باشيم.

به گزارش ایرنا خبرنگاري از جليلي در باره محتواي مذاکراتش با معاون وزير امور خارجه آمريکا سوال کرد و اينکه منظور امريکا از نقاط مثبتي که در باره اين مذاکرات مي گويد، چيست؟

دبير شوراي عالي امنيت ملي پاسخ داد: در مذاکرات ژنو، بحث در باره بسته پيشنهادي بود که در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد و در حاشيه ناهار نيز همه کشورهاي طرف گفت وگو در باره مسايل بسته گفتگو مي کردند و سووال هايي را که داشتند مطرح مي ساختند.
وي افزود: ما تصور مي کنيم بايد دوره اي از گفتگوها براي همکاري بر مبناي نقاط مشترک شکل بگيرد که البته شکل گرفت و بر سر آن، به توافق نيز رسيديم .
جليلي گفت: بر همين مبنا قرار است معاونين در باره چگونگي ادامه گفت وگوها صحبت کنند .
وي بطور مشخص گفتگوي خود با “ويليام برنز” نماينده آمريکا را نيز در باره مسايل نشست بيان کرد و گفت: گفت وگوبي که ما داشتيم حول محور و مسايلي بود که در جلسه مطرح شد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي اظهارداشت: جمهوري اسلامي ايران خبر ايجاد تاسيسات جديد فردو را چندي قبل اعلام کرد و اين مورد نيز از موضوعاتي بود که طرف هاي مقابل در باره آن سووال داشتند.
وي افزود: ما به آنها توضيح داديم حق غني سازي را جزو حقوق مسلم ملت ايران مي دانيم و بر همين مبنا ايجاد تاسيسات نطنز که تاسيساتي غني سازي است، جزو حقوق مسلم ما است اما متاسفانه طي يک سال گذشته چندين بار شاهد بوديم عده اي به خود اجازه مي دهند حق قانوني يک ملت را که در چارچوب مقررات آژانس و ان پي تي است، تهديد نظامي کنند .
جليلي خاطرنشان ساخت: به دليل همين تهديدات امنيتي براي تاسيسات خود، ما ايجاد مرکزي را که ضريب امنيتي بالايي داشته باشد در نظر گرفتيم و طرح تاسيسات جديد و در دست احداث فردو را پيگيري کرديم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينکه وظيفه آژانس بين المللي انرژي اتمي تنها نظارت نيست، تاکيد کرد: آژانس موظف است با توجه به حقوق اعضا زمينه دسترسي آنها را به انرژي صلح آميز هسته اي فراهم کند .

جليلي اين مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاري بيان کرد که از وي پرسيد آيا بهتر نبود طرف هاي مقابل به جاي اينکه سوخت با اورانيوم غني شده 5/3 درصد را از ما بگيرند، سوخت اتمي 20 درصد را به ما تحويل داده و مبلغ آن را دريافت کنند؟، بيان کرد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي تاکيد کرد: يکي از حقوق قانوني ما در چارچوب فعاليت هاي صلح آميز هسته اي، غني سازي اورانيوم براي مصارف صلح آميز است.
وي بااشاره به ساخت ايزوتوپهاي دارويي گفت: در اين خصوص نياز به تامين سوخت راکتور تحقيقاتي تهران داريم و در صورت اتمام آن، بايد سوخت جديد جايگزين کنيم .
جليلي سوخت اتمي موردنياز براي اين داروها را اورانيوم غني شده 20 درصد بيان کرد، حال آنکه آنچه در نظنز توليد مي شود، اورانيوم با غناي پنج درصد است.
وي گفت: طبق اساسنامه، اين وظيفه براي آژانس تعريف شده است که چنانچه اعضا در زمينه انرژي صلح آميز هسته اي نيازهايي دارند، آن را تسهيل و فراهم کند.

مذاکره کننده ارشد هسته اي ايران افزود: بر همين اساس، ما نامه اي به آژانس نوشته و در آن نياز به سوخت براي راکتور تهران جهت ساخت مصارف دارويي را اعلام کرديم .

دبير شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينکه آژانس اين موضوع را به برخي از اعضا اعلام کرده‌ است، خاطرنشان کرد: برخي اعضا پيشنهاد دادند که حاضر به دادن اين سوخت به جمهوري اسلامي ايران هستند و ما نيز همانطور که پيش از اين اعلام کرده بوديم حاضريم با کشورهايي که آماده ارائه سوخت هستند، پس از بحث در سطوح کارشناسي به توافق برسيم .
جليلي در پاسخ به سوالي ديگر خاطرنشان کرد: ما درخواست داده ايم و حق ما است که به عنوان عضو ان پي تي همان طور که تکاليف مان را انجام مي دهيم آژانس نيز براي رسيدن سوخت 20 درصد براي راکتور تهران کمک کند و قرار شد در اين زمينه بحث هاي کارشناسي دنبال شود .

جليلي در بخش ديگري از سخنانش ضمن تاکيد مجدد بر قانوني بودن تاسيسات فردو گفت: در مذاکرات ژنو اعلام شد که در چارچوب همکاري هاي ايران با آژانس و ان پي تي، هرگاه آژانس بخواهد از تاسيسات جديد بازديد کند مي تواند در چارچوب مقررات اقدام به اين کار کرده و مطالبات خود را در همان چارچوب دنبال کند.

خبرنگاري پرسيد با توجه به اينکه پرونده هسته اي ايران را سياسي کرده و به شوراي امنيت ارجاع داده اند آيا در گفت وگوهاي اخير اين مساله مورد بحث قرار گرفت؟
وي پاسخ داد: به دليل اينکه موضوع مذاکرات، بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران بود، ما گفتيم که ايران به عنوان عضو ان پي تي و آژانس و با توجه به تحولات چند سال اخير و اقدامات اعتمادساز کشورمان، در ازاي تکاليفي که انجام مي دهد بايد از همه حقوق برخوردار باشد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي تصريح کرد : يکي ديگر از بحث هاي جلسه اين بود که اگر گفت وگوها بخواهد به طور مناسب، سازنده و منتج به نتايج مثبت ادامه يابد لازم است که آنها از اشتباهات گذشته دوري کنند .

جليلي با بيان اينکه آنها پيش از اين، از “گفت وگو در سايه تهديد” سخن مي گفتند، افزود: اگر مي خواهد گفت وگويي شکل بگيرد بايد در فضاي دوستانه و تفاهم باشد نه تهديد.

وي تصريح کرد: ما اين موضوع را به عنوان يک بحث جدي مطرح کرديم که براي گفت وگو در چنين فضايي آماده ايم و آنها نيز استقبال کردند .
خبرنگاري در خصوص زمان بازديد آژانس از تاسيسات جديد سوال کرد که جليلي گفت: ساخت تاسيسات جديد جزو افتخارات جمهوري اسلامي ايران است که آن را در چارچوب مقررات و با ايمني خوب فراهم مي کند و آژانس هر زمان که آمادگي داشته باشد مي تواند در چارچوب مقررات از اين تاسيسات بازديد کند .
وي افزود: خود آژانس بايد به توافق برسد که چه زماني از تاسيسات جديد ايران بازديد کند .

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص سفر البرادعي به تهران گفت : آقاي البرادعي در پايان کار خود است و بخشي از وظايف وي در دوران مسووليتش، معطوف جمهوري اسلامي ايران بود.
جليلي با بيان اينکه با پايان آبان ماه مسووليت البرادعي هم به پايان مي رسد، يادآور شد: جانشين وي هم تعيين شده است اما آقاي البرادعي در خصوص سفر به تهران اظهار نظر کرده و ما نيز از آن استقبال کرده ايم .

خبرنگاري پرسيد گروه 1 + 5 چه چيزي به ايران گفت؟

جليلي اظهار داشت: ما بحث هايي را در باره چگونگي ادامه گفت وگوها مطرح کرديم و قرار شد معاونين ما با هم جلسه داشته باشند تا به يک ” موداليته ” در اين زمينه دست يابند .
دبير شوراي عالي امنيت ملي تصريح کرد: امروز آمادگي جمهوري اسلامي ايران و نوع همکاري که از خود بروز مي دهد، فرصتي براي رفع نگراني هاي مشترک است .

وي تاکيد کرد که در اين مذاکرات هيچ بحثي در مورد تعليق نداشتيم.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates