04.10.2009

مسئولان، برداشت قطرى‌ها از نفت پارس‌جنوبى را پذيرفتند، سايه سنگين عرب‌ها بر صنعت نفت و گاز ايران

حیات نو: گروه اقتصادى – پيشى گرفتن قطر از ايران در برداشت از ميدان مشترک پارس جنوبى موجب شده که بسيارى از مقامات و کارشناسان نفتى سال‌ها نسبت به عملکرد ايران ابراز نگرانى کنند. اين نگرانى‌ها در حالى هر روز بيشتر مى‌شود که به عقيده کارشناسان قطرى‌ها حدودا 10 سال در استخراج گاز از ايران جلوتر هستند. از طرف ديگر با توجه به تاخيرهاى پى‌درپى صورت گرفته در توسعه لايه‌هاى نفتى مشترک پارس‌جنوبى کارشناسان بر اين باورند که به زودى مهاجرت نفت خام در اين ميدان مشترک به سمت قطر آغاز خواهد شد. با اين اتفاق قطر پس از پيشى گرفتن در برداشت گاز، در برداشت نفت نيز از ايران پيشى خواهد گرفت.در همين حال نصرت‌الله زارعى روز گذشته در جمع خبرنگاران از افزايش برداشت قطرى‌ها از نفت لايه‌هاى پارس جنوبى خبر داد. پيشى 10 ساله قطر از گاز ميدان پارس جنوبي، تهديد برداشت نفت از اين ميدان از سوى شريک قطري، اخبارى مبنى بر عدم قطعيت سرمايه‌گذارى ونزوئلا در فاز 12 پارس جنوبى و اظهار بى‌اطلاعى مسئولان از توافق شرکت نفت با چينى‌ها در ميدان آزادگان نشان‌دهنده وجود بحرانى جدى در صنعت گاز ايران است. چندى پيبش رمضانى معاون وزير نفت اعلام کر که در صورت عدم جذب سرمايه‌گذارى 25 ميليارد دلارى در صنعت گاز 16 پروژه گازى نيمه‌تمام به بهره‌بردارى نمى‌رسد و در نهايت ايران در سه سال آينده با بحران گاز روبه‌رو خواهد بود. از سوى ديگر به گفته مقامات نفتى صنعت نفت ايران نيز نياز به 35 ميليارد دلار سرمايه‌گذارى دارد. مجموع موارد فوق نشان مى‌دهد که صنعت نفت و گاز ايران نيازمند به جذب سرمايه‌گذارى است.

به گزارش مهر مجرى طرح‌هاى دريايى شرکت پتروايران همچنين در رابطه با طرح توسعه لايه‌هاى نفتى پارس جنوبى مى‌گويد: هفته گذشته نصب جکت به پايان رسيده و بلافاصله قرار است دکل حفارى به منطقه اعزام شود.وى در رابطه با مشکلات ايجاد شده در خريد کشتى چند منظوره FPSO اظهار کرد: هم‌اکنون مذاکره با چند شرکت در حال انجام بوده و شرکت ملى نفت نيز در آخرين مذاکرات صورت گرفته اعلام کرده مشکلى در تامين مالى خريد اين کشتى 300 ميليون دلارى ندارد.زارعى با بيان اينکه امکان توليد 35 هزار بشکه نفت از اين ميدان مشترک با قطر وجود دارد، بيان کرد: اما در حال حاضر ميزان توليد نفت قطرى‌ها در ميدان شاهين (طرف مشترک لايه‌هاى نفتى پارس جنوبي) بيش از ايران است.اين مقام مسئول با بيان اينکه 90 درصد اين ميدان مشترک در کشور قطر قرار گرفته است، بيان کرد: تنها دامنه اين مخزن نفتى مشترک در ايران قرار دارد.

ابهام درسرمايه‌گذارى ونزوئلا
در همين حال مدير عامل شرکت پتروپارس ضمن اعلام اين‌که سرمايه‌گذارى ونزوئلا در پارس‌ جنوبى قطعى نيست در گفت‌وگو با ايلنا مى‌گويد: طبق مذاکرات صورت گرفته قرار است که طرف ونزوئلايى در فاز 12 پارس جنوبي، 10 درصد شريک شود اما اين امر مستلزم ارزيابى فنى و اقتصادى طرح از سوى طرف ونزوئلايى است که اين کار در حال انجام است. غلامرضا منوچهرى مى‌گويد: وقتى ارزيابى‌هاى آنها به پايان رسيد شرايط خود را براى سرمايه‌گذارى به ما اعلام مى‌کنند. ما نيز طبق گزارش آنها و بررسى شرايط خودمان تصميم مى‌گيريم که آيا آنها در طرح شريک شوند يا خير. گفتنى است طبق توافق مقامات ونزوئلا و مقامات ايران مقرر شده است ونزوئلا با پرداخت 760 ميليون دلار اعتبار در 10 درصد طرح توسعه فاز 12 شريک شود.

بى‌اطلاعى از توافق شرکت نفت با چينى‌ها
همچنين به گزارش مهر سيدعلى بهشتيان ديروز در نشستى خبرى در رابطه با توافق اخير شرکت‌هاى ملى نفت ايران و شرکت CNPC چين در رابطه با در اختيار گرفتن 70 درصد سهام ميدان نفتى آزادگان گفت: اگر قرار است در رابطه با تامين مالى اين ميدان نفتى مشترک توافقاتى صورت بگيرد، بايد براى اجرا در هيئت مديره شرکت ملى نفت به تصويب برسد که تاکنون اين موضوع اجرايى نشده است.اين مقام مسئول افزود: اجرايى کردن قراردادهاى بزرگ نفت نياز به تائيد مسئولان ارشد وزارت نفت داشته و با وجود اعلام توافق جديد نيکو و شرکت چينى اما تاکنون چيزى به شرکت پتروايران (اپراتور طرح توسعه ميدان آزادگان) اعلام نشده است.در ادامه اين نشست نصير افتخار مجرى طرح توسعه ميدان آزادگان در شرکت پتروايران نيز با بيان اينکه طرح جامع توسعه اين ميدان در اوايل سال2001 ميلادى توسط انپکس ژاپن نهايى شده بود، اظهار داشت: با توجه به واگذارى طرح توسعه اين ميدان به پتروايران بايد تغييراتى در ام دى پى انجام مى‌گرفت که هم‌اکنون اين مطالعات در حال انجام است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates