09.10.2009

مذاكره محرمانه آمریكابا 10 كشوربرای تحریم ایران

آینده: دمیتری گورنوستایف خبرنگار ریا نووستی در واشنگتن گفت ، آمریكا در این هفته دیداری محرمانه با نمایندگان 10 كشور در واشنگتن سازماندهی كرد كه طی آن گزینه های تحریمهای تجاری جدید علیه ایران بررسی شدند ولی نمایندگان روسیه و چین در این مباحثات شركت نداشتند .

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ریانووستی، دیدار ائتلاف آمریكا و متحدان اروپایی روز چهارشنبه در وزارت دارایی آمریكا برگزار شده است . در این نشست نمایندگان گروه هفت (آمریكا، انگلیس ، فرانسه، آلمان، ایتالیا، كانادا و ژاپن) و همچنین استرالیا، كره جنوبی، عربستان و امارات شركت داشتند.
اجلاس را استوارت لوی معاون وزیر دارایی آمریكا آغاز كرد كه مسئول مشكل ایران در این وزارتخانه است. او مهره كلیدی در دولت آمریكا می باشد. باقی مباحث را دانیل گلیزر معاون وزیر دارایی آمریكا ادامه داد.

بر اساس این گزارش ، ماموریت چنین دیداری كه برای اولین بار برگزار می شد، ایجاد سازش در رابطه با مساله تحریمهای اقتصادی جدید بود، با این هدف كه ایران را بخاطر برنامه هسته ای آن مجازات كند . قابل ذكر است كه چین و روسیه كه عدم تمایل خود به اعمال تحریمهای علیه ایران را اعلام كرده بودند ، در این نشست حضور نداشتند . هیلاری كلینتون وزیر امور خارجه هفته آینده عازم مسكو می شود و انتظار می رود كه موضوع ایران در دستور كاری مذاكرات وی با مقامهای روسیه باشد .
در این مذاكرات مجموعه گسترده ای از تحریمها مورد بررسی قرار گرفتند. نمایندگان آمریكا درباره هشت عرصه احتمالی برای تدابیر خود در رابطه با ایران گفتگو كردند. از جمله درباره مسدودسازی دسترسی ایران به پروژه های پالایشگاهی و تصفیه نفت و گاز ، جریمه شركت های بیمه ایرانی، محدودسازی كشتیرانی ایران در آبهای بین المللی و امكان تحریم بخش بانكی ایران صحبت شد .

علاوه بر این ، نمایندگان آمریكا بررسی مسئله احتمال تحریم مقامات ایران، از جمله ممنوعیت انجام سفرهای بین المللی برای آنها را پیشنهاد دادند. طرف آمریكایی مذاكرات انجام شده را آغاز سری دیدارهایی از این دست می داند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تحریم ایران و هر كشور دیگری، نیاز بدین دارد كه هیچ یك از پنج عضو دائم شورا مخالفتی نداشته باشد، در صورتی كه روسیه و چین تا چندی پیش مخالفت خود با تحریمهای تجاری را اعلام كرده بودند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates