12.10.2009

آلبرایت:در دیدار با احمدی‌نژاد سبز می‏پوشم

آینده: وزیر خارجه اسبق آمریكا با اشاره به موضع مردم ایران در قبال امریكا گفت كه هرگاه واشنگتن به یكی از شخصیت‌ها در ایران نزدیك می شود، محبوبیت وی در كشور كاهش می‌یابد و این همان چیزی بود كه در مورد خاتمی اتفاق افتاد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری الدار العراقیه، “مادلین آلبرایت ” وزیر خارجه اسبق آمریكا در سخنانی در مراسم رونمایی از كتاب جدید خود با نام “سنجاق‌های من را بخوانید؛ داستان‌هایی از صندوقچه جواهرات یك دیپلمات ” تاكید كرد كه تحریم‌ها علیه ایران چیز زیادی را نصیب واشنگتن نمی‌كند و بهتر است كه كاخ سفید نشانه‌های مثبتی را به ایران بفرستد.
وی ضمن حمایت از آشوب طلبان چند ماه پیش در تهران گفت كه اگر قرار باشد با احمدی نژاد دیدار كند، برای اعلام حمایت از مخالفان ایران لباس سبز بر تن می‌كند.‌
وی با اشاره به اینكه با روش “باراك اوباما ” رئیس‌جمهور آمریكا در تعامل با ایران موافق است، گفت كه مناسبات با ایران باید به دو صورت ادامه یابد، اول اینكه دیپلماسی مثبت در این مناسبات به كار برده شود، راه دوم این است كه به تحریم‌ علیه این كشور تهدید شود و در صورت عدم همكاری ایران با جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای خود این تحریم‌ها اجرایی شود.
آلبرایت در بخشی از سخنانش با اشاره به موضع مردم ایران در قبال امریكا گفت كه هرگاه واشنگتن به یكی از شخصیت‌ها در ایران نزدیك می شود، محبوبیت وی در كشور كاهش می‌یابد و این همان چیزی بود كه در مورد خاتمی اتفاق افتاد.
وی ضمن اشاره به نام كتاب خود در مورد سنجاق‌های مورد اشاره‌اش گفت كه هنگامی كه به عنوان سفیر آمریكا در سازمان ملل انتخاب می شود، تصمیم می‌گیرد تا در هر زمانی سنجاق جواهرات خود را بر اساس شرایط زمانی و روحیات شخصی خود انتخاب كند، تا بتواند از این طریق پیامی را به جهان برساند.

آلبرایت می‌افزاید: به عنوان مثال اگر سنجاقی با طرح كبوتر استفاده می‌كردم نشان می‌داد كه در شرایط خوبی قرار دارم و اگر مثلا عقرب یا موجوداتی از این قبیل استفاده می‌كردم از ناراحتی من خبر می داد.
وزیر خارجه آمریكا در دوران ریاست جمهوری “بیل كلینتون ” ادامه داد: اگر به من فرصت دیدار با “محمود احمدی نژاد ” رئیس جمهور ایران دست بدهد، از سنجاقی با طرح كبوتر و عقاب استفاده می‌كنم كه نشان می‌دهد مناسبات ایران و آمریكا دو راه دارد، در صورت همكاری ایران این مناسبات بر اساس صلح خواهد بود و در صورت رد همكاری بر اساس خشونت.

وی همچنین ادامه داد كه برای ابراز حمایت خود از جریان اغتشاش‌گر و آشوب‌طلبان در حوادث و ناآرامی های تهران در این دیدار لباس سبز بر تن می‌كند تا پیام سیاسی كاملی برای ایران باشد.
آلبرایت در ادامه با اشاره به تعریف دموكراسی گفت كه با نظر افرادی كه معتقدند در خاورمیانه دموكراسی وجود ندارد، مخالف است.
وی ادامه داد كه هر كشور و دولتی فرهنگ و عادات خود را دارد و دموكراسی در هر كشور با كشور دیگر متفاوت است.
وزیر خارجه سابق امریكا با اشاره به اینكه دموكراسی را نمی‌توان به كشورهای دیگر تحمیل كرد، گفت كه جنگ عراق چهره و نام آمریكا را زیر سوال برد و به دموكراسی نیز ضربه بزرگی زد.
آلبرایت 72 ساله با اشاره به اینكه از سقوط رژیم صدام خوشحال است، در عین حال تاكید كرد كه جنگ عراق مصیبتی برای دیپلماسی آمریكایی بود و محبوبیت امریكا را نابود كرد.
به عقیده آلبرایت این جنگ ایران را قدرتمندتر كرد و این همان چیزی است كه باراك اوباما در حال حاضر به دنبال اصلاح آن است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates