14.10.2009

نگرانی شدید کمیساریای عالی حقوق بشر از احکام اعدام

رادیوفرانسه: کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، روز سه شنبه در اطلاعیه ای نگرانی شدید خود را ازصدور حکم اعدام برای سه نفر از متهمان به شرکت در اعتراضات پس از انتخابات ابراز داشت.و خواستار تجدید نظر دقیق در پروندۀ آنان شد.

خانم ناوی پیلای، کمیسرعالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد گفت صدور حکم مجازات اعدام برای جرائمی که منجر به مرگ کسی نشده است مخالف کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

درهمین حال کمیتۀ گزارشگران حقوق بشر، به نقل از قاضی پور عباسی، رئیس شعبۀ 26 دادگاه انقلاب از صدور حکم اعدام برای پنجمین نفر از دستگیر شدگان حوادث اخیر خبر داد. وی که داوود فریچه میر اردبیلی نام دارد متهم به ارتباط با “انجمن پادشاهی ایران” است. این کمیته به نقل از کسانی که این زندانی را در زندان اوین دیده و با او گفتگو کرده اند، گزارش کرده است که وی عضو این انجمن نبوده است و تنها در چند نوبت برای “رادیو تندر” گزارشات تلفنی در بارۀ تجمعات صنفی و کارگری در ایران تهیه کرده بوده است. این رادیو از شهر اربیل عراق برنامه پخش می کند.

در چند روز اخیر احکام اعدام پنج تن از کسانی که در اعتراضات اخیر دستگیر شده اند صادر و به آنان ابلاغ شده است. مقامات رسمی صدور احکام اعدام را تنها برای سه نفرتأئید کرده اند. بنا بر اظهارات مقامات قضایی ایران چهار تن از متهمان در فعالیت های مربوط به انجمن پادشاهی ایران شرکت داشته اند. و یک نفر وابسته به سازمان مجاهدین خلق بوده است.

این در حالیست که اظهارات متفاوتی در بارۀ ارادۀ مقامات امنیتی و قضایی ایران به اجرای این احکام در جریان است. دادستان عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت آبادی، گفته است که احکام اعدام قابل اعتراض است و تنها پس ازعبور تمام مراحل تجدید نظر خواهی مورد اجرا قرارخواهد گرفت. از سوی دیگر فرهاد تجری نمایندۀ قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی ، در پی دیدار با مقامات قضایی از عزم راسخ آن ها در تأکید بر مجازات اعدام این افراد خبر داده است.

عبدالفتاح سلطانی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، در راستای دفاع از متهمان مدنی و سیاسی اعلام داشته است که این کانون آماده است وکالت هم، متهمان را به طور رایگان به عهده گیرد و مشاوره های لازم را به خانوادۀ این متهمان بدهد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates