15.10.2009

علت پناهندگی نرگس از نگاه همسركلهر

آینده: *حتی زمانی كه نرگس زنگ می زد به آقای كلهر، جواب نمی دادند. حتی وقتی می خواست این بار آخر به آلمان برود برای شركت در این جشنواره، سه روز قبلش من خودم زنگ زدم به آقای كلهر كه ایشان با نرگس صحبت كنند. كه حتی ایشان جواب تلفن ما را ندادند.

معصومه طاهری موسوی همسر مهدی كلهر (مشاور محمود احمدی نژاد) و مادر نرگس كلهر است. وی دارای دكترای جغرافیای سیاسی و كارشناس ارشد آموزشی در صدا و سیما با 22 سال سابقه خدمت است و در این سازمان به تدریس در دانشكده و شاغلین بخش خبر صدا و سیما مشغول است. وی پیش از این به ارائه مقالاتی در روزنامه های اعتماد، همشهری، شرق، جمهوری، اطلاعات و حتی كیهان اقدام كرده است. خانم طاهری موسوی و آقای كلهر دارای سه فرزند دختر به نام های «شفق»، «سحر» و «نرگس» هستند. نرگس كلهر كوچك ترین عضو خانواده است كه چند روز اخیر خبر پناهنده شدن وی به آلمان در رسانه ها مطرح شده است.

در این گفت وگو با روزنامه اعتماد، خانم طاهری به شرح شرایط خاص نرگس كلهر می پردازد. ضمن آنكه وی هرگونه جدایی از مهدی كلهر را تكذیب می كند و یادآور می شود ترك خانه توسط آقای كلهر در سال گذشته، به دلایل سیاسی بوده است. خانم طاهری یادآور می شود كه جدایی نرگس از پدر نه به خواست نرگس كلهر، بلكه به دلیل عدم تمایل آقای كلهر به ارتباط با خانواده بوده است.

-با توجه به روزنامه هایی كه شما در آنها فعالیت می كردید، به نظر می رسد شما اصلاح طلب باشید.

من گرایش خاصی ندارم. تحصیلات دانشگاهی دارم و مقالاتم هم علمی بوده است و بر اساس تحصیلاتم.

-به نظر شما چرا خانم نرگس كلهر به آلمان پناهنده شده اند؟

نرگس از سوم دبیرستان به دانشگاه علمی كاربردی رفت. در آن زمان تنها جایی بود كه می شد ادامه بدهد. بعدش وارد كاردانی به كارشناسی شد. بالاجبار در رشته گرافیك تصویری قبول می شود. از دوم دبیرستان ریاضی خوانده بود. سال آخر را هنرستان می خواند و همان سال هم علمی كاربردی قبول شد.ابتدا به هنرپیشگی علاقه داشت. اما پدرش به او گفت اگر می خواهی هنرپیشه شوی باید مثل یك خمیر در دست كارگردان باشی و نرگس هم به توصیه پدرش گوش داد و یك كار ساخت؛ توهمات یك گربه ایرانی بود. جشنواره دانشجویی جزء 10 فیلم برتر شد. كارهای دیگر كوتاهی هم داشت. سه دقیقه بیشتر نبود. فیلم های دیگری هم ساخته بود، مثل زلزله بم و… هفت، هشت فیلم كوتاه ساخته بود. فیلم اخیر را هم دیده بودیم كه حدود دو سال پیش ساخته بود.

-یعنی پدرشان خودشان علاقه مند بودند ایشان كارگردان شوند و در زمینه فیلمسازی فعالیت كنند؟ آیا آقای كلهر مشوق ایشان بودند؟

حقیقتاً پدرشان تا چهار پنج سال پیش دغدغه داشت كه چرا دو دختر دیگرش رشته هنری نخوانده اند. البته دختر بزرگم استاد پیانو است اما دغدغه داشتند (مهدی كلهر) كه چرا آنها حرفه كارگردانی را انتخاب نكردند. زمانی كه نرگس اعلام كرد می خواهد كارگردان شود، پدرش سعی می كرد مسائلی را به او تعلیم و آموزش بدهد. او هم اتفاقاً بچه صبوری بود و همیشه گوش می كرد. اگر جاهایی هم با پدرش اختلاف عقیده داشت سكوت می كرد.

-شما كی از هم جدا شدید؟

ما جدا نشدیم،

-آقای كلهر كه گفته اند شما جدا شدید.

من این را طی یك جوابیه مستند و مفصل برای خبرگزاری های مهر و ایرنا كه منشاء انتشار اخبار دیروز بودند ارسال كرده ام. چند وقت پیش آقای كلهر خانه را ترك كردند و از پیش ما رفتند. شاید اسمش را بتوان متاركه گذاشت، اما از لحاظ قانونی من همسر ایشان هستم. من هر چقدر فكر می كنم، نام ایشان هنوز در شناسنامه من است. نمی دانم بر چه اساس ایشان از من جدا شدند.

-ایشان گفتند شما درخواست طلاق دادید و از ایشان جدا شدید.

من سال 1385 به دلیل مشكلاتی كه برای همه خانواده ها پیش می آید مثل فشارهای عصبی، متقاضی جدایی از ایشان شدم. اما حقیقتش چون در قوانین ما زمانی كه زن تقاضای طلاق می كند باید از همه چیز بگذرد، بعد منصرف شدم. وقتی كه منطقی تر فكر كردم و با بچه ها در میان گذاشتم، قرار شد صرف نظر كنیم. برگه عدم سازشی كه من سال 85 امضا كردم بعد از سه ماه كه من و آقای كلهر دیگر پیگیر ماجرا نشدیم قانوناً از درجه اعتبار ساقط شد. من هم پشیمان شدم.

-ایشان یعنی الان با شما زندگی می كنند؟

ما تا سال 87 با هم زندگی می كردیم، یعنی آن ماجرای سال 85 مسكوت ماند و تا همین سال گذشته ما با هم زندگی می كردیم. مصالحه كردیم. در این مدت دو دختر من ازدواج كردند. ایشان بیماری قلبی داشت، حدود سه ماه ایشان در منزل بستری بودند و خود من از ایشان پرستاری می كردم. ایشان در این فاصله حتی در اواخر سال 86 برای من پاسپورت گرفتند و… .

-ایشان عنوان كردند به خاطر همكاری شان با آقای احمدی نژاد از ایشان جدا شدید؟

مشكل ما در سال 85 (و نه 84 و انتخابات) به خاطر مشكلات دیگری بود. به هیچ وجه مشكل ما سیاسی نبود، فكر كنم این یك بهانه است. من حتی دور اول خودم به آقای احمدی نژاد در سال 84 رای دادم و هیچ مشكلی با ایشان نداشتم، چون اصولاً من نگاه كلی به آدم ها ندارم و خاكستری نگاه می كنم. اصولاً ما در منزل در مورد مسائل سیاسی زیاد صحبت نمی كردیم. با مشی سیاسی ایشان هم كار خاصی نداشتیم. اما بعد از عمل قلب ایشان و پس از آن سه ماهی كه در منزل بستری بودند، از خانه رفتند و حدود یك ماه از ایشان بی خبر بودیم.

-بر این اساس صرف نظر از سیاسی و غیر سیاسی بودن موضوع، یعنی شما اصولاً از آقای كلهر جدا نشدید؟

خیر، بنده از ایشان طلاق نگرفتم و هیچ درخواستی هم نداده ام. آن هم با شرایطی كه ایشان می گویند كه بدون هیچ ادعایی بروم.

-ایشان گفتند شما از ایشان جدا شدید و ایشان نفقه دختر شما را هم می دادند.

در قوانین ما نفقه دختر باید پرداخت شود اما به من نفقه یی ندادند. ایشان به نسبت حقوقی كه دارند، اگر من بگویم ماهی چقدر به نرگس می دادند، شما خنده تان می گیرد. ایشان ماهی 100 هزار تومان به نرگس می دادند. كه من 300 هزار تومان خودم به نرگس می دادم كه با توجه به روحیاتش نرگس كمبودی نداشته باشد. آقای كلهر نفقه خود من را با توجه به اینكه من همسر قانونی ایشان هستم، یك سال تمام است كه قطع كرده اند. كه من بابت همین ندادن نفقه از ایشان شكایت كردم كه الان هم این شكایت در مرحله اجرا است. ماهانه دادگاه برای من حدود 400 هزار تومان نفقه تشخیص داده است. و حكم صادر كرده اند.

-شما با این اتفاق موافق بودید، یعنی پناهندگی دخترتان؟

به هر حال پدر و مادر مالك بچه نیستند. نرگس بسیار اكتیو بود. من هم مثل شما خبر پناهنده شدنش را از تلویزیون شنیدم. نرگس دو سال قبل چون در گوته فعالیت می كرد برای مدت كوتاهی به آلمان رفت برای دوره زبان. یك ماه رفت و برگشت. من خیلی متاسف شدم از این مساله. نرگس همیشه معتقد بود آلمان از نظر تكنولوژی سینمایی بسیار پیشرفته است. بعد از اینكه پدرش به او كمك نكرد تا در سازمان (صدا و سیما) فعالیت كند، نرگس رفت و در كلاس آلمانی ثبت نام كرد و حالا هم كه متاسفانه پناهنده شده است… .

-ایشان گفتند نرگس همراه شما زندگی می كرده و…

آقای كلهر خیلی غیر منصفانه این مصاحبه ها را انجام داده اند. تمام مداركی كه من دارم، زوجیت من را ثابت می كند و امیدوارم خبرگزاری های مهر و ایرنا این مدارك من را چاپ كنند. من فكر می كنم خواستند یك مقداری كوتاهی هایی كه شده در مورد نرگس را توجیه كنند.

-این قطع رابطه از طرف آقای كلهر بود یا شما و دخترتان؟

خیر، از طرف خود آقای كلهر بود. حتی زمانی كه نرگس زنگ می زد به آقای كلهر، جواب نمی دادند. حتی وقتی می خواست این بار آخر به آلمان برود برای شركت در این جشنواره، سه روز قبلش من خودم زنگ زدم به آقای كلهر كه ایشان با نرگس صحبت كنند. كه حتی ایشان جواب تلفن ما را ندادند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates