16.10.2009

کنگرۀ آمریکا فروش و صدور بنزین را به ایران تحریم کرد

رادیوفرانسه: کنگرۀ آمریکا به زودی مصوبۀ تحریم صدور بنزین را به ایران به رئیس جمهوری این کشور باراک اوباما ابلاغ خواهد کرد.

سنای آمریکا مصوبۀ مجلس نمایندگان این کشور را تأئید کرد که به موجب آن هر شرکتی که بیش از یک میلیون دلار فرآوردهای نفتی به ایران بفروشد نخواهد توانست قراردادی با وزارت انرژی دولت آمریکا امضا کند.

دو سناتور جمهوری خواه تهیه کنندۀ متن این مصوبه با انتشار اطلاعیه ای تصریح کرده بودند : “در زمانی که رئیس جمهوری آمریکا راهبرد گفتگو را با ایران آغاز کرده ارایۀ چنین مصوبه ای به او مناسب است که بر اساس آن دولت آمریکا از هر نوع معامله با شرکت هایی منع شده که به ایران بنزین فروخته یا صادر می کنند.”

در جای دیگری از این بیانیه آمده است که این مصوبه پیامی به آن دسته از شرکت های نفتی است که سودجویی را به امنیت ترجیح می دهند.

در این حال، لوایح دیگری در کنگرۀ آمریکا به منظور تشدید مجازات ها علیه ایران در دست بررسی است. کریستوفر دوُد نمایندۀ حزب دموکرات و رئیس کمیسیون بانک ها در سنای آمریکا مصمم است که تا اواخر ماه جاری اکتبر لایحه ای را به همین منظور تهیه کند.

دیروز پنجشنبه کمیسیون امور خارجۀ مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که بیست و هشتم ماه جاری اکتبر لایحه ای را تنظیم خواهد کرد که به موجب آن پرزیدنت اوباما بتواند از سلاح مجازات ها علیه ایران در صورت شکست مذاکرات با این کشور استفاده کند. هدف از این لایحه نیز تحریم فروش و صدور بنزین به جمهوری اسلامی است.

چهارشنبه گذشته مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب لایحه ای به ایالات و حکومت های محلی این کشور اجازه داد که شرکت هایی را که با ایران در زمینۀ انرژی تجارت می کنند از هر نوع معامله با آمریکا منع سازند. این مصوبه شامل شرکت هایی خواهد شد که بیش از بیست میلیون دلار در حوزۀ انرژی ایران سرمایه گذاری می کنند.

ایران دومین کشور صادر کندۀ نفت اوپک ناچار است چهل درصد بنزین مورد نیاز خود را وارد کند. دولت ایران مدعی است که برای مقابله با تحریم صادرات بنزین به این کشور تدابیر لازم را از هم اکنون اتخاذ کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates