18.10.2009

کیهان، احمدی‌نژاد و سردرگمی اقتدارگرایان

موج سبز: روزنامه کیهان که اخبار و مقالات دروغ و توهین‌آمیز آن زبانزد خاص و عام است در سرمقاله روز یکشنبه 26 مهر به قلم حسین شریعتمداری به اظهارات احمدی‌نژاد واکنش نشان داده و سعی کرده است تا با انتقادی “برادرانه” از هزینه‌های تصمیاتی چون ارتباط با آمریکا در بدنه حامیان اقتدارگرایان بکاهد.

کیهان با طرح این ادعا که “دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با معاون وزیر خارجه امریکا مذاکره نداشته است” در تلاش برای باورپذیر کردن حرف خود توصیفی خنده‌دار و کودکانه از این دیدار مبنی بر اینکه “آن‌ها فقط 40 دقیقه با هم تعارف کرده‌اند”(!) ارائه کرده و آورده است:

“روز چهارشنبه 15 مهرماه جاری و بعد از جلسه هیئت دولت، رئیس جمهور محترم در پاسخ به خبرنگاری که از ایشان درباره ملاقات دکتر جلیلی و برنز در حاشیه اجلاس ژنو سؤال کرده بود، گفت: “نماینده آمریکا خواسته که مذاکره‌ای بشود. آقای جلیلی هم استقبال کرد و اتفاقاً مذاکراتشان هم مذاکرات خوبی بوده است” این در حالی است که دکتر جلیلی- مطابق خبر پیش گفته- به درخواست با واسطه و سپس بی واسطه ویلیام برنز برای گفت وگو- به مفهوم رایج و نه به عنوان مذاکره با تعریف سیاسی آن- پاسخ منفی داده و نهایتاً دیدار و گفت وگوی مورد اشاره با صحنه سازی و طرح قبلی به ایشان تحمیل شده بود بنابراین نه استقبالی در میان بوده و نه مذاکره ای که نتیجه آن نیز “خوب” ارزیابی شود. مضافاً آن که رئیس جمهور محترم و محبوب می دانند مذاکره با آمریکا، از جمله سیاست های کلان نظام است و مطابق بند یک از اصل 110 قانون اساسی، تصمیم درباره آن برعهده رهبر معظم انقلاب است.”

در واقع هزینه‌های سنگینی که ارتباط با آمریکا در بدنه حامیان اقتدارگرایان به دنبال خواهد داشت بر کسی پوشیده نیست. اما در عین حال به دلیل فقدان پایگاه اجتماعی که دولت کودتا از آن رنج می‌برد، سیاست‌گذاران حامی کودتا را بیش از پیش به سازش در عرصه بین‌المللی و در راس آن برقراری رابطه با آمریکا مایل کرده است. ار طرفی نحوه برخورد و اعلام این تصمیمات که در حال اجرایی شدن در سیاست‌های آشکار و همین‌طور لابی‌های پشت پرده دولت کودتا است هنوز مورد پذیرش تمامی حامیان کودتا قرار نگرفته است.

با آغاز روی‌گردانی نیروهایی که تا پیش از این در خیال خام استکبارستیزی به حمایت از دولت کودتا پرداخته بودند، در تلاش برای ادامه عوام‌فریبی، رسانه‌های اقتدارگرایان به کارهای تبلیغی و دروغین روی آورده‌اند که سرمقاله امروز کیهان نیز یکی از این نوع تحرکات به شمار می‌رود. این واکنش دیرهنگام، یازده روز پس از سخنان احمدی‌نژاد، خود نمایانگر سردرگمی کودتاگران در نحوه برخورد با این موضوع است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates