20.10.2009

نگرانی نمایندگان مجلس ایران از حذف یارانه نان

بی‌بی‌سی: نمایندگان مجلس ایران که سرگرم بررسی حذف یارانه ها هستند، دارو را از فهرست کالاهایی که یارانه آنها طی پنج سال برداشته می شود، حذف کردند.

بررسی ماده چهار لایحه حذف یارانه ها موسوم به هدفمند کردن یارانه ها، با مخالفت های تندی از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس رو به رو شد.

بر اساس این ماده یارانه نه قلم کالای اساسی، گندم؛ برنج، روغن، شیر، شکر، خدمات پستی، خدمات ریلی، خدمات هوایی و نهاده های کشاورزی (بذر، کود و نهال) در مدت پنج سال حذف خواهد شد.

دارو نیز در این بخش قرار داشت که نمایندگان آن را حذف کردند اما تلاش نمایندگان برای حذف این ماده بی نتیجه ماند و با آنکه تعداد موافقان حذف بیشتر از مخالفان بود اما چون حذف آن نیاز به دوسوم آرا داشت این پیشنهاد رای نیاورد.

بعد از آن نمایندگان تلاش کردند تا گندم، شیر و دارو را از شمول قانون جدید برای حذف یارانه خارج کنند که تنها موفق شدند دارو را از فهرست بردارند.

در هنگام بررسی این بخش از لایحه حذف یارانه ها صدای اعتراض نمایندگان بلند شد، که معتقد بودند، دولت بهتر است برای مدتی حذف یارانه کالاهای اساسی را به عقب بیاندازد.

احمد توکلی نماینده تهران گفت که عمده ترین کالای اساسی نان است که مصرف مستضعفان بیشتر است و با حداقل دو برابر شدن کالاهای اساسی بیشتر از 19 درصد تورم اضافی حاصل می شود.

به گفته آقای توکلی، اگر تورم ناشی از آب را در نظر بگیریم با تورم فعلی 60 درصد تورم به اقتصاد تحمیل می شود.

این نماینده مجلس که پنج سال پیش یکی از نمایندگان تاثیر گذار در زمینه تصویب طرح “تثبیت قیمت ها” بود و مانع افزایش قیمت مواد سوختی شد اکنون معتقد است:”وقتی با زندگی اکثریت مصرف کنندگان و تمام تولید کنندگان سر وکار داریم، حزم و احتیاط باید بیشتر باشد.”

قدرت الله علیخانی نماینده قزوین نیز نسبت به تبعات تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه ها هشدار داد و گفت:”فکر می کنم با تصویب این لایحه، آینده بسیار بدی داشته باشیم.”

عواقب حذف یارانه ها

طرح حذف یارانه ها از سالها پیش مطرح بود اما به دلیل برخی نگرانی ها و احتمال بروز پیامدهای اجتماعی حذف یارانه ها به عقب افتاد ولی اکنون آقای علیخانی می گوید: “ممکن است یکی از تبعات تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه، بحران اجتماعی باشد چون بخش قابل توجهی از مردم ما زیر (خط) فقر زندگی می کنند.”

بنابر لایحه ای که مجلس سرگرم بررسی آن است یارانه بنزین، گازوئیل، نفت کوره، نفت سفید، گاز، برق و آب و فاضلاب حذف می شود و کالاها و خدمات به قیمت بازارهای خلیج فارس در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد و آب نیز به قیمت تمام شده عرضه خواهد شد.

بنابر این لایحه “یارانه گندم، برنج، روغن، شیر، دارو، خدمات پستی، خدمات ریلی (مسافری) و نهاده های کشاورزی (بذر، کود و نهال)” نیز حذف می شود.

برای مقابله با افزایش تورم و کاهش فشار بر خانوارهای کم درآمد به دلیل افزایش قیمت ها، پیش بینی شده تا بخشی از درآمدهای حاصل از افزایش قیمت به صورت نقدی در اختیار خانوارهای کم درآمد (پنج دهک اول) توزیع شود.

با این حال برخی صاحب نظران اقتصادی معتقدند که نقدی کردن یارانه ها بدون تغییر در سایر بخش های اقتصادی زیانبار است و می تواند عواقب جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد و آتش تورم را شعله ور سازد.

از نظر این گروه، اگر یارانه ها به صورت نقدی پرداخت شود، می تواند سبب نارضایتی در بین بخشی از جامعه از یک سو و افزایش تقاضا از سوی دیگر شود.

به گفته آقای توکلی، تورم جهشی حتمی است ولی بازپرداخت موثر برای جبران آثار منفی بر مصرف و اشتغال حتمی نیست”

این نماینده مجلس هشدار می دهد که “اگر (حذف یارانه ها) با حزم کافی همراه نباشد، فشارهای اقتصادی و اجتماعی قابل توجه در پی خواهد داشت و خدای ناخواسته به عقب نشینی مجلس و دولت و توقف امر مهم هدفمند کردن برای سالها، منجر خواهد شد.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates