22.10.2009

‘ایران و اسرائیل در مورد غیراتمی شدن منطقه گفتگو کردند’

بی‌بی‌سی: منابع اسرائیلی از ملاقات و گفتگوی مقامات ارشد اتمی دو کشور خبر داده اند اما یک منبع رسمی جمهوری اسلامی این گزارش را تکذیب کرده است.

روز پنجشنبه، 22 اکتبر (30 مهر)، روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش کرد که ماه گذشته، ملاقاتی بین علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، و مئیراو زفری – ادیز، مدیرکل سیاستگزاری و کنترل تسلیحات کمیسیون انرژی هسته ای اسرائیل، در چند جلسه با یکدیگر ملاقات و درباره غیراتمی کردن منطقه خاورمیانه مذاکره کردند.

براساس این گزارش، دیدارهای خانم زفری – ادیز و آقای سلطانیه در روزهای 29 و 30 سپتامبر در هتل “فور سیزنز” قاهره و در جریان نشستی به میزبانی کمیسیون بین المللی منع گسترش تسلیحات و خلع سلاح اتمی – آی سی ان ان دی – صورت گرفت.

به نوشته هاآرتص، در این جلسه نمایندگان کشورهای دیگری از جمله چند عضو اتحادیه عرب مانند اردن، مصر، تونس، مراکش، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و همچنین، ترکیه و آمریکا و هیاتی از اتحادیه اروپا هم حضور داشتند و در جریان آن، مقامات جمهوری اسلامی و اسرائیل، به گفتگو و پرسش و پاسخ رو در رو پرداختند.

این روزنامه در توضیح علت برگزاری این جلسه می نویسد که کمیسیون بین المللی منع گسترش تسلیحات و خلع سلاح اتمی – آی سی ان ان دی – به ابتکار کوین راد، نخست وزیر استرالیا، تشکیل شده و ریاست آن را گارث اوانز، وزیر امور خارجه این کشور، و یوریکو کاواگوچی، وزیر خارجه سابق ژاپن برعهده دارند و شلومو بن-آمی، وزیر خارجه پیشین اسرائیل از اعضای کمیته مشورتی آن است.

در این گزارش آمده است که جلسه قاهره پشت درهای بسته و به طور کاملا محرمانه برگزار شد تا برای تمامی شرکت کنندگان امکان ابراز نظر صریح فراهم شود اما روزنامه استرالیایی ایج (Age)از طریق منابع دولتی این کشور به خبر برگزاری این جلسه و کلیات مذاکرات آن دست یافت.

به نوشته هاآرتص، یک منبع کمیسون انرژی اتمی اسرائیل برگزاری این جلسه را تایید کرده اما از اظهار نظر درباره آن خودداری ورزیده است.

‘گفتگوی رو در رو’

به گزاری هاآرتص، مکالمات نمایندگان ایران و اسرائیل در جریان سه جلسه تبادل نظر گروهی صورت گرفت که یکی از آنها به موضوع اصلی مورد نظر آی سی ان ان دی، یعنی اعلام خاورمیانه به عنوان یک منطقه عاری از تسلیحات اتمی اختصاص داشت.

در عین حال، مئیراو زفری – ادیز و علی اصغر سلطانیه در خارج از جلسه مذاکرات ملاقاتی نداشتند و یا یکدیگر دست ندادند.

در طول جلسه تبادل نظر گروهی، علی اصغر سلطانیه به طور مستقیم مئیراو زفری – ادیز را مخاطب قرار داد و پرسید “آیا شما دارای اسلحه اتمی هستید یا نیستید؟” که نماینده اسرائیل در واکنش، تنها تبسم کرد و به این سئوال پاسخی نداد.

نماینده اسرائیل در عین حال گفت که اسرائیل به طور اصولی، از پیشنهاد غیراتمی شدن خاورمیانه حمایت می کند اما قبل از آنکه برای ورود به چنین بحثی آمادگی داشته باشد، لازم است امنیت منطقه ای تقویت شود، توافق های امنیتی مشخص به دست آید و موافقتنامه های صلح به امضا برسد.

نماینده اسرائیل در ادامه اظهارات خود افزود که کشور او در شرایط پیچیده ژئو پلتیک منطقه ای زندگی می کند و در خلال سه دهه اخیر، چهار کشور در منطقه تعهدات خود در چارچوب پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای را زیر پا گذاشته اند که عبارت بوده اند از عراق، ایران، لیبی و سوریه.

خانم زفری – ادیز در عین حال تاکید کرد که اسرائیل “نگرشی مسئولانه” نسبت به موضوع فعالیت های هسته ای دارد و چشم انداز بلند مدت این کشور حاوی غیراتمی شدن منطقه خاورمیانه است حتی اگر احتمال دستیابی به چنین وضعیتی چندان زیاد هم نباشد.

به نوشته هاآرتص، علی اصغر سلطانیه در این جلسه از سیاست هسته ای جمهوری اسلامی دفاع کرد و گفت که دولت او در صدد دستیابی به تسلیحات ا تمی نیست و خطری را متوجه اسرائیل نمی کند.

براساس این گزارش، آقای سلطانیه اظهار داشت که اسرائیلیان نگرش و ایدئولوژی نظام حکومتی ایران را درک نمی کند و در توضیح این نگرش و ایدئولوژی گفت که جمهوری اسلامی با یهودیان مخالف نیست و از آنان نفرت ندارد و صرفا از لحاظ سیاسی با صهیونیسم مخالف است.

براساس این گزارش، نماینده جمهوری اسلامی اعلام کرد که زرادخانه موشکی این کشور صرفا برای مقاصد دفاعی و تهاجمی است.

هاآرتص یادآور می شود که از زمان سقوط نظام سلطنتی ایران در سال 1979، جمهوری اسلامی از برقراری تماس مستقیم و غیرمستقیم دیپلماتیک با اسرائیل خودداری ورزیده است.

ایران: تکذیب می شود

در واکنش به انتشار گزارش روزنامه هاآرتص، که انعکاس گسترده ای را در سطح جهانی داشته، یک مقام ایرانی گزارش مربوط به “نشست هیات اسرائیلی با هیات ایرانی در حاشیه نشست قاهره” را تکذیب کرد و آن را “بی اساس و دروغ محض” خواند.

روز پنجشنبه واحد مرکزی خبر به نقل از علی شیرزادیان، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، در واکنش به این گزارش گفت “این دروغ نوعی عملیات روانی است که برای تاثیرگذاری روی موفقیت مستمر دیپلماسی پویای یاران در نشست های ژنو و وین طراحی شده است.”

آقای شیرزادیان افزود “جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست اصولی اش، نه فقط رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسد بلکه آن را رژیمی جعلی و غیرمشروع می داند.”

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت که هیات اعزامی ایران در نشست ماه گذشته قاهره “با موضعگیری قاطع، نه فقط زرادخانه هسته ای رژیم صهیونیستی را عامل ناامنی در خاورمیانه دانست بلکه خوی اشغالگری و کشتار روزانه زنان و کودکان فلسطینی از سوی آن را خطری برای امنیت بشریت عنوان کرد.”

آقای شیرزادیان در این مورد که واکنش نماینده اسرائیل در نشست قاهره به این اتهامات تند چه بوده است اظهار نظری نکرده است.

گزارش هاآرتص در حالی انتشار می یابد که جمهوری اسلامی در خلال چند هفته اخیر در چند جلسه مذاکره با برخی از کشورهای گروه 1+5 بر سر برنامه های هسته ای خود شرکت داشته و گفته می شود که تاکنون توافق هایی در مورد حل اختلاف جامعه بین المللی به این برنامه ها به دست آمده است.

خبرگزاری ها به نقل از برخی منابع اسرائیلی گزارش کرده اند که ممکن است جمهوری اسلامی در نظر داشته باشد با بهره برداری از فرصت مذاکرات کنونی و بعضی توافق های مقدماتی، عملا در نظر داشته باشد به زمان لازم برای تولید اسلحه اتمی دست یابد.

اسرائیل و کشورهای غربی جمهوری اسلامی را متهم کرده اند که در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته ای، در صدد تولید جنگ افزارهای اتمی است اما ایران همواره این اتهامات را رد کرده است.

در پاسخ به سئوال بی بی سی در مورد صحت گزارش روزنامه هاآرتص، سخنگوی کمیسیون انرژی هسته ای اسرائیل و سخنگوی دولت این کشور کلیات گزارش هاآرتص و برگزاری نشست قاهره پشت درهای بسته را مورد تایید قرار داده اند اما از دادن اطلاعات بیشتری در این مورد خودداری ورزیده اند.

پس از انتشار تکذیبیه آقای شیرزادیان، سایت روزنامه هاآرتص گزارش خود در مورد نشست قاهره را همراه با ترجمه این تکذیبیه منتشر کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates