28.10.2009

صنعا بار دیگر توقیف کشتی ایرانی حامل اسلحه را تأیید کرد

رادیوفرانسه: به دنبال تکذیب تهران، دولت یمن بار دیگر خبر بازداشت پنج ایرانی را همراه با یک کشتی حامل اسلحه تأیید کرد. به گفتۀ مقامات یمنی این سلاح ها به قصد شورشیان شیعۀ این کشور حمل می شده است.

علی عبدالله صالح
غروب دوشنبه، مقامات یمنی اعلام کردند که یک کشتی ایرانی حامل اسلحه را در سواحل دریای سرخ توقیف کرده اند. به گفتۀ آنان، ایرانیان قصد داشته اند این سلاح ها را به شورشیان شیعۀ زیدی تحویل دهند. آنها همچنین اعلام کردند که پنج ایرانی و یک هندی را همراه با کشتی بازداشت کرده اند.

اما این خبر یک روز بعد از طرف منابع رسمی جمهوری اسلامی تکذیب شد.

با این حال، پس از تکذیب تهران، دولت یمن بار دیگر بر صحت این خبرها تأکید کرد. به نوشتۀ خبرگزاری رسمی یمن، سخنگوی دولت در صنعا گفته است که نیروهای امنیتی، کشتی ایرانی را در سواحل منطقۀ حجه توقیف کرده اند.

سخنگوی دولت یمن که وزارت اطلاعات کشورش را نیز به عهده دارد، می افزاید که بازجویی از دستگیرشدگان ادامه دارد و نتایج آن بزودی منتشر خواهد شد.

شبکۀ تلویزیونی العالم، متعلق به جمهوری اسلامی ایران، همۀ این خبرها را ساختگی و مجعول اعلام کرده بود.

مقامات یمنی مدعی اند که شورشیان شیعۀ کشورشان توسط ایرانیان حمایت می شوند. هفتۀ قبل، رییس جمهور یمن، علی عبدالله صالح، بدون این که دولت ایران را متهم کند، گفته بود که این شورشیان از پشتیبانی مالی “برخی شخصیت های ایرانی” برخوردارند. به گفتۀ او، هدف این مخالفان مسلح، ایجاد یک نوار شیعه نشین در مرز عربستان سعودی است.

رییس جمهور یمن توضیح داد که در حال حاضر، شورشیان برای تسلط بر استان های صعده و عمران می جنگند و سعی در پیش روی به سمت غرب کشور و مستقر شدن در سواحل دریای سرخ را دارند.

درگیری میان مخالفان و ارتش یمن که از سال ٢۰۰٤ آغاز شده و با افت و خیزها و توقف های مقطعی ادامه یافته، ناگهان از دو ماه و نیم قبل شدت گرفت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates