01.11.2009

حذف پادشاهان از دروس تاریخ یا حذف حافظۀ تاریخی؟

رادیوفرانسه: خبرگزاری فارس به نقل از معاون پژوهشى وزير آموزش و پرورش، حجت الاسلام مُحی الدین بهرام محمدیان نوشت : “سلسله شاهنشاهى از کتاب‌هاى درسى تاريخ حذف شده است.”

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرده است : “شاه را حذف نکرد‌ه‌ايم بلکه سلسله شاهنشاهى را از تاريخ کشور حذف کرده‌ايم.”

وی با اظهار اینکه رويکرد کتاب‌هاى درسى توصيفى است، گفت: “در حال حاضر دانش‌آموزان تاريخ‌هاى مختلف از قبيل تاريخ تولد و مرگ پادشاهان و وقوع يک حادثه تاريخى را به خاطر مى‌سپارند” و به طور معمول “ذهن دانش‌آموزان انباشته از عدد و رقم است در حالى که معتقديم در آموزش تاريخ بايد به چرايى آن پرداخته شود” و “مردم نبايد غايب باشند بلکه بايد حضور داشته باشند.”

البته معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش نگفته است به فرض درست بودن این فرضیات چه ارتباطی بین آنها و حذف سلسله های پادشاهی از کتاب های آموزش تاریخ دانش آموزان است و اساساً با حذف سلسله های پادشاهی از دروس تاریخی چه چیزی – جز سه دهه اخیر جمهوری اسلامی – از تاریخ ایران باقی می ماند.

اقدام وزارات آموزش و پرورش در حذف سلسله های پادشاهی از تاریخ ایران واکنش های بسیاری برانگیخته است :

پیش از این دكتر صادق آیینه‌وند، استاد تاریخ دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینكه تاریخ امری واقع است و باید با تمام جزئیات نگاشته شود و سپس مورد نقد قرار گیرد، گفته بود: در قرآن، كتاب دینی همه ما هم تأكید شده شرح دقیق ظهور و سقوط پادشاهان به دقت ذكر شود تا مردم از آن عبرت بگیرند. بر این اساس، او اقدام اخیر وزارت آموزش و پرورش و نهاد‌های زیرمجموعه آن را حتا با موازین اعتقادی مسلمانان نامنطبق دانسته بود.

علی بیگدلی، استاد تاریخ دانشگاه شهید بهشتی گفته است : بسیاری از بزرگان اندیشه‌ساز تاریخ ما مانند ابوعلی سینا و فردوسی در خدمت پادشاهان بوده‌اند. او ابوریحان بیرونی را مثال آورده که نقشه حمله هولاكوخان به عراق و الموت را طراحی و اجرا كرد. این استاد تاریخ دانشگاه شهید بهشتی در ادامه افزوده است : پادشاهان، خوب یا بد، سبب‌ساز رشد و بالیدن چهره‌های اندیشه‌ساز تمدن ایران زمین بوده‌اند و حذف آنها نشانه ناآگاهی و عدم‌شناخت از تاریخ است.

خسرو معتضد، ‌كارشناس مسائل تاریخی كشور نیز در واكنش به حذف پادشاهان از كتاب‌های تاریخ مدارس اظهار داشته است : حذف پادشاهان از كتاب‌های درسی یك نظر ناپخته‌ای است كه از سوی افراد ناآگاه و كم‌سواد داده شده، مگر میشود طی طرحی نام پادشاهان را از این مملكت حذف كرد؟ او گفته است : حتا یك ورق از تاریخ ایران هم نباید حذف شود.

برخی نمایندگان كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز حذف زندگی پادشاهان از كتاب‌های درسی را برخلاف آموزش‌های لازم برای تعلیم و تربیت اعلام كردند و هرگونه دستكاری در تاریخ را موجب از بین رفتن هویت ملی كشور و ملت دانستند.

در واکنش به این قبیل اعتراض ها وزارت آموزش و پرورش پیش از این گفته بود : “قرار نیست زندگی پادشاهان حذف شود، بلكه قرار است كمرنگ شود.” البته وزارت آموزش و پرورش درصد این كمرنگی را اعلام نكرده بود، تا اینکه معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ناگهان اعلام کرد که سلسله پادشاهان از كتب تاریخ حذف شده اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates