03.11.2009

لس‌آنجلس تایمز: آمریکا وقت خود را صرف بخشی از جامعه مدنی ایران نکند

بازتاب: تحلیلگر سابق «سی.آی.ای» و رئیس بخش فارسی شرکت خدمات مشاوره‌ای همیلتون، با ابراز تردید درباره توانایی میرحسین موسوی به عنوان جایگزینی مناسب برای دولت کنونی ایران، میرحسین موسوی را محافظه‌کاری افراطی خوانده است که بدین جهت نمی‌توان وی را شخصی لیبرال دانست.
سرویس بین‌الملل ـ تحلیلگران آمریکایی بر این باورند، دولت این کشور نباید خود را معطل حمایت از مخالفان دولت ایران کند، چرا که رهبر این مخالفان یعنی میرحسین موسوی هم فی نفسه لیبرال نیست و در زمان نخست وزیری خود، مواضعی به شدت افراطی داشته است؛ بنابراین، نمی‌توان وی را جایگزین مناسبی برای احمدی‌نژاد و حل مسأله هسته‌ای ایران توسط وی دانست.

به گزارش «تابناک»، لس آنجلس تایمز در شماره امروز خود آورده است: «مارک فاولر»، تحلیلگر سابق «سی.آی.ای» و رئیس بخش فارسی شرکت خدمات مشاوره‌ای همیلتون، با ابراز تردید درباره توانایی میرحسین موسوی به عنوان جایگزینی مناسب برای دولت کنونی ایران، میرحسین موسوی را محافظه‌کاری افراطی خوانده است که بدین خاطر نمی‌توان وی را شخصی لیبرال دانست.

فاولر همچنین افزوده است: حتی عطاءالله مهاجرانی که از طرفداران کروبی در انتخابات ریاست جمهوری ایران بود، نظریات خود درباره مسأله هسته‌ای ایران را نزدیک با مواضع محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده است.

این در حالی است که «فلاینت لاورت»، تحلیلگر امور خاورمیانه «سی.آی.ای»، شورای امنیت ملی و وزارت خارجه آمریکا نیز در موضعی جدید اعلام کرده است: اوباما باید نتیجه انتخابات ایران را بپذیرد و با احمدی‌نژاد وارد گفت‌وگو شود.

لاورت همچنین افزوده است: آمریکا نباید به خاطر حمایت از بخشی از جامعه مدنی ایران، منافع گفت‌وگو با دولت ایران را از دست بدهد، چرا که منافع گفت‌وگو با احمدی‌نژاد، بسیار بیشتر از حمایت از جامعه مدنی این کشور است.

از سوی دیگر، کریم سجادپور، از کارشناسان مؤسسه «کارنگی» نیز معتقد است: آمریکا نباید خود را معطل و مشغول مخالفان دولت در ایران بکند، اما در فرآیند احتمالی آشتی با ایران نیز نباید این مخالفان را نادیده بگیرد و آب سردی‌زا بر آتش نارضایتی آنان بریزد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates