10.11.2009

اوباما عدم پاسخ سریع ایران را به اوضاع داخلی مربوط دانست

بی‌بی‌سی: باراک اوباما گفته است اوضاع داخلی ایران باعث پیچیده تر شدن تلاش ها برای رسیدن به توافق میان ایران و قدرت های جهان بر سر مساله سوخت اتمی شده است.

رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه ای با خبرگزاری رویتر گفت که کشورش در چند ماه اخیر پیشرفت بیشتری به سوی عدم اشاعه اتمی در جهان در مقایسه با چندین سال گذشته داشته است.

او در این مصاحبه که در کاخ سفید انجام شد در مورد ایران گفت: “اما وقت خواهد برد، و بخشی از چالش موجود که با آن روبرو هستیم این است که به نظر نمی رسد کره شمالی و ایران از نظر سیاسی آنقدر وضع ثابتی داشته باشند که بتوانند در مورد این مسائل تصمیم های سریع بگیرند.”

آقای اوباما گفت که آمریکا، بریتانیا، روسیه، فرانسه، چین و آلمان پیشنهاد “منصفانه ای” به ایران داده اند که به این کشور اجازه می دهد یک برنامه مشروع غیرنظامی اتمی داشته باشد و همزمان سوءظن ها در مورد تلاش این کشور برای ساختن سلاح های اتمی را فرونشاند. ایران می گوید برنامه اتمی اش صلح آمیز است.

براساس پیشنهادی که آژانس بین المللی انرژی اتمی تنظیم کرده ایران باید حدود 75 درصد از 1500 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با غلظت پایین خود را برای غنی سازی بیشتر تا پایان سال میلادی جاری به روسیه بفرستد تا بعد این ماده برای تولید میله های سوختی برای یک راکتور تحقیقاتی در تهران به فرانسه منتقل شود.

ایران در روز اول اکتبر در گفت و گوهایی با قدرت های جهان در شهر ژنو سوئیس به طور اصولی با این طرح موافقت کرد اما بعدا با جزئیات آن مخالفت کرد. ایران می گوید نگران است سوختی که به خارج فرستاده شده هرگز به کشور بازگردانده نشود.

آقای اوباما نیز گفت “تاکنون آن نوع پاسخ مثبتی را که از ایران می خواهیم دریافت نکرده ایم”.

“….بخشی از چالش موجود که با آن روبرو هستیم این است که به نظر نمی رسد کره شمالی و ایران از نظر سیاسی آنقدر وضع ثابتی داشته باشند که بتوانند در مورد این مسائل تصمیم های سریع بگیرند.”
باراک اوباما

همزمان گلین دیویس، نماینده آمریکا در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، گفته است که آمریکا مایل است به ایران وقت بیشتری برای تصمیم گیری در مورد طرح پیشنهادی آژانس اتمی دهد.

محمد البرادعی مدیرکل آژانس روز یکشنبه در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی گفت برای نجات طرح معامله هسته ای خود با ایران پیشنهاد تازه ای ارائه کرده است.

او گفت برای رفع بی اعتمادی ایران، تهران می تواند اورانیوم غنی شده خود را نخست به یک کشور ثالث مانند ترکیه بفرستد، تا در قرنطینه آژانس قرار گیرد. بعد در مقابل سوخت هسته ای مورد نیاز برای رآکتور تحقیقاتی تهران که توسط فرانسه و روسیه تهیه شده به ایران تحویل داده خواهد شد.

مقام های ترکیه به خبرگزاری رویتر گفته اند که مقام های ایران و ترکیه در حاشیه نشست اقتصادی سازمان کنفرانس اسلامی، در مورد این پیشنهاد گفت و گو کرده اند اما جزئیات آن را فاش نکردند. محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران در این کنفرانس در استانبول شرکت کرد اما اکنون به تهران بازگشته است.

گلین دیوس گفت: “ما می خواهیم به ایران کمی فضا بدهیم تا روی این طرح کار کند. این برای آنها مساله ای دشوار است، که البته کاملا آشکار است، و ما به یک پاسخ مثبت و زودهنگام از سوی ایران امیدواریم.”

سعید جلیلی نماینده ارشد ایران در مذاکرات مربوط به برنامه اتمی روز یکشنبه گفته بود که کشورش خواهان رسیدن به توافق در مورد ایران طرح “در حداقل وقت ممکن است”. او تاکید کرد که ایران همچنان آماده ادامه مباحثات در مورد بسته پیشنهادی خود به قدرت های جهان است.

پیشتر هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا که در آلمان به سر می برد از ایران خواست این طرح را بپذیرد و گفت اگر رهبران ایران “از عمل به تعهدات خود بازمانند” عواقبی خواهد داشت.

کاخ سفید نیز بر این موضع گیری مهر تایید زد. رابرت گیبز سخنگوی کاخ سفید دوشنبه گفت: “اگر ایران در برداشتن گام هایی که می تواند برای نشان دادن مسئولیت خود در برابر جهان بردارد ناکام بماند، در آن صورت تحریم ممکن است ضروری باشد.”

به گزارش رویتر خانم کلینتون نیز هشدار داد که ایران ممکن است یک فرصت واقعی برای بهبود روابط با جهان خارج را در صورت رد این طرح هدر دهد.

او هفته پیش تاکید کرده بود که نمایندگان آمریکا در مذاکرات اتمی با ایران تا “ابد” منتظر پاسخ ایران نخواهند ماند.

گایدو وسترول وزیر خارجه آلمان نیز در این کنفرانس خبری با خانم کلینتون گفت که صبر جامعه بین المللی “بی پایان نیست.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates