10.11.2009

درخواست برای توقف حکم اعدام یک جوان کرد در ایران

بی‌بی‌سی: یک فعال حقوق بشر در ایران می گوید که قوه قضائیه این کشور هنوز پاسخی به درخواست توقف اجرای حکم اعدام احسان فتاحیان که قرار است صبح چهارشنبه ۲۰ آبان اجرا شود، نداده است.

کاوه قاسمی کرمانشاهی، عضو سازمان حقوق بشر کردستان در ایران به بی بی سی فارسی گفت که این سازمان به همراه اعضای خانواده آقای فتاحیان از صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران خواسته اند که اجرای حکم اعدام آقای فتاحیان را متوقف و دستور رسیدگی مجدد به پرونده او را صادر کند.

به گفته آقای کرمانشاهی، از آنجا که حکم اعدام توسط دادگاه تجدیدنظر صادر شده است، تنها رئیس قوه قضائیه می تواند اجرای آن را متوقف کند.

او گفت که حکم اعدام آقای فتاحیان روز شنبه به وکیل او ابلاغ شده است.

آقای فتاحیان که ۲۸ سال دارد، تیرماه سال ۱۳۸۷ در شهرستان کامیاران در استان کردستان دستگیر شد.

به گفته آقای کرمانشاهی، او ابتدا به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در احزاب اپوزیسیون مسلح” به ۱۰ سال زندان و تبعید به شهرستان رامهرمز محکوم شد، اما او و دادستان کامیاران، هر دو به این حکم اعتراض کردند.

آقای کرمانشاهی می گوید: “دادگاه تجدیدنظر بر خلاف آنچه در قانون دادرسی کیفری ایران آمده است، مجازات آقای فتاحیان را افزایش داد و برای او حکم اعدام صادر کرد”.

خانواده آقای فتاحیان و گروهی از فعالان حقوق بشر در ایران گفته اند که تا صبح روز چهارشنبه به تلاش خود برای توقف اجرای حکم اعدام او ادامه خواهند داد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates