11.11.2009

تحلیلی بر اظهارات تکان دهنده یک عضو کمیسیون بهداشت : مرگ تدریجی 420 هزار ایرانی در اثر آنفولانزای A ؟

شفاف: رنجبرزاده با اشاره به اينكه خواه ناخواه اين بيماري پس از گذشت 2 سال 30 درصد جامعه را مبتلا خواهد كرد كه چيزي در حدود يك سوم كل كشور مي شود، گفت: تنها كاري كه مي توان كرد اين است كه توزيع انتشار اين بيماري را يكنواخت كنيم تا بخشي از جامعه با درصد بالا به صورت يك باره مبتلا نشوند.
شفاف : “اكبررنجبرزاده” عضو كميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار شفاف و در پاسخ به اينكه چرا مدارس كشورمان با وجود ميزان بالاي ابتلا درميان دانش آموزان تعطيل نمي شوند،‌ گفت: تعطيلي مدارس مانع ازهمه گيري اين نوع از آنفولانزا نمي شود.
وي با بيان اينكه با تعطيلي مدارس هم نمي توان به كنترل اين بيماري مطمئن بود، اظهارداشت: تعطيلي مدارس را هيچ كارشناسي پيشنهاد نمي دهند.
رنجبرزاده با اشاره به اينكه خواه ناخواه اين بيماري پس از گذشت 2 سال 30 درصد جامعه را مبتلا خواهد كرد كه چيزي در حدود يك سوم كل كشور مي شود، گفت: تنها كاري كه مي توان كرد اين است كه توزيع انتشار اين بيماري را يكنواخت كنيم تا بخشي از جامعه با درصد بالا به صورت يك باره مبتلا نشوند.
وي شيوه مناسب را پيشگيري دانست و افزود: ما در تابستان پيش بيني كرده بوديم كه تعداد مبتلايان در مهر و آبان ماه بالا خواهند رفت و افراد بيشتري در مدارس و حتي خانه ها گرفتار اين بيماري خواهند شد.
اين عضو كميسيون بهداشت با اشاره به اينكه دانش آموزان در صورت ديدن علايم اين بيماري بايد به منزل هدايت شوند، گفت: اما شيوع اين بيماري در مدارس دليلي بر تعطيلي آن نمي شود.
وي با بيان اينكه آمار مبتلايان به اين بيماري هرروز بيشتر مي شود، عنوان داشتك قطعا ما در آذرماه و دي ماه شاهد رشد چشمگير اين بيماري خواهيم بود لذا بايد آمادگي جامعه و وزارت بهداشت را براي رويارويي با آن بالا ببريم.
رنجبرزاده با اشاره به اينكه اين بيماري غيرقابل كنترل است و امكان ابتلا در همه جا وجود دارد، گفت: 95 درصد از مبتلايان به اين بيماري خوب مي شوند و تنها درصد كمي از آنها ممكن است به دليل بي توجهي و عدم مراجعه به موقع به پزشك مشكلات بيشتري برايشان پيش بيايد.
وي با بيان اينكه ظرف يكي دوماه آينده ممكن است واكسن اين بيماري خريداري شود، افزود: باخبرشديم كه امروز نيز وزارت بهداشت 10 ميليارد تومان به بحث واكسن و درمان اين بيماري اختصاص داده است.
اظهارات این عضو کمیسیون بهداشت در حالی است که ابتلای 30 درصد جامعه به معنای ابتلای حدود 21 میلیون ایرانی از جمعیت 70 میلیونی کشورمان است . اگر بنا باشد مطابق آنچه که گفته می شود 2 درصد از این جمعیت درمان نشوند و فوت کنند یعنی ظرف 2 سال آینده بیماری آنفولانزای نوع A حدود 420 هزار قربانی می گیرد .
با این حال هنوز خبری از خرید واکسن این بیماری و واکسینه کردن همه شهروندان نیست . اگر این موضوع صحت داشته باشد ، دولت باید برای جلوگیری از یک فاجعه بزرگ ملی با اختصاص بودجه مناسب از پول نفت خود ملت هر چه سریع تر برای خرید واکسن اقدام کند .
تا کنون در کشور ما فجایعی چون زلزله بم و رودبار و … رخ داده که قربانیانی به مراتب کمتر و در حد چند درصد این میزان قربانی داشته اند . اما اکنون که می توان میزان قربانیان این بیماری را پیش بینی کرد باید هر چه سریع تر برای حفظ جان مردم تلاش کرد .

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates