14.11.2009

مسکو از تحریم ها علیه ایران حمایت می کند

رادیوفرانسه: مسکو آماده است تا از تحریم های بین المللی جدید علیه ایران حمایت کند. بنوشتۀ روزنامۀ روسی ” کمرسان” و به گفتۀ منابع نزدیک به دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، این کشور از تحریم های جدید علیه ایران حمایت خواهد کرد. این منابع حتی میزان ارادۀ آمادگی دولت روسیه برای همکاری و حمایت از تصمیم سازمان ملل برای تحریم را صد در صد دانسته اند.

روزنامۀ کمرسان به نقل قول یکی از منابع دیپلماتیک این کشور اشاره کرده و نوشته است:” مسألۀ مهم در این بین، توافق بر سر ارزیابی های متخصصان روسی و آمریکایی بر سر ضرورت های لازم برای چنین تصمیم یعنی افزایش تحریم هاست”. این منبع اما اضافه می کند ” مسلم است که مجبور کردن تهران برای همکاری بهتر از فشار بر این کشور با تحریم های جدید است، چرا که تحریم می تواند ایران را به عدم همکاری با جامعۀ بین المللی بر سر مسألۀ هسته ای این کشور بکشاند و در این صورت ما هیچ اطلاعاتی از منابع هسته ای ایران نخواهیم داشت”.

بنوشتۀ این روزنامۀ روسی، تصمیم نهایی بر سر یک توافقنامۀ جدید تحریم علیه ایران به رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا بستگی دارد. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه روز یکشنبه در سنگاپور و در حاشیۀ کنفرانس اقتصادی آسیا دیدار خواهند کرد.

این روزنامۀ در مورد مسائلی که در این دیدار مطرح خواهد شد بوضوح نوشته است:” این دو رئیس جمهور نه تنها بر سر مسألۀ اتمی ایران با یکدیگر تبادل نظر خواهند کرد، بلکه می توانند بر سر زمان آغاز تحریم های جدید نیز تصمیم گیری کنند”.

دیمیتری مدودوف چندی پیش در یک مصاحبه با هفته نامۀ آلمانی اشپیگل، گفته بود چنانچه پیشرفت های جدیدی بر سر پروندۀ اتمی ایران صورت نگیرد، گزینۀ تحریم های جدید علیه تهران همچنان باقی خواهد ماند.

طرح پیشنهادی آژانس انرژی اتمی برای غنی سازی اورانیوم مورد نیاز ایران در یک کشور ثالت، روسیه یا فرانسه، از سوی ایران رد شد. بر اساس این طرح ایران اورانیوم ضعیف خود را به روسیه تحویل می داد و پس از آنکه این اورانیوم در روسیه غنی شد، به فرانسه ارسال می شد تا با فرایندی، میزان درصد غنی شدن این اورانیوم به میزان بیست درصد افزایش می یافت. این میزان اورانیوم غنی شده بعنوان سوخت برای راکتور اتمی تهران که از ایزوتوپ های هسته ای برای درمان سرطان استفاده می کند، در نظر گرفته شده بود.

ایران این طرح را رد کرد، اما پیشنهاد جدیدی برای انجام این روند در ترکیه به ایران ارائه شد و بنا به گفتۀ منابع انرژی اتمی ایران با دخالت ترکیه در غنی سازی اورانیوم موافقت ضمنی وجود دارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates