14.11.2009

فعاليت‌هاي فرهنگي مقتدي صدر در قم

الف: مقتدی صدر با حضور در قم به فعالیت فرهنگی مشغول است.

به گزارش “الف”، مقتدی صدر، رهبر جنبش صدر عراق از چندی پیش با حضور در قم به تولید محصولات فرهنگی برای شیعیان عراقی مشغول است.

صدر با تاسیس موسسه فرهنگی “آیت‌الله سیدکاظم حایری” تلاش دارد با استفاده از طلاب عراقی، محصولات فرهنگی تولید و در اختیار شیعیان عراق قرار دهد.

گفتنی‌ست، چندی پیش صدر در مراسم بزرگداشت مرحوم آيت‌الله سيدمحمدصادق صدر در قم که در سالن اجتماعات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم و از سوي بيت آيت‌الله صدر برگزار شده بود شرکت داشت که انتشار تصویر این حضور توسط خبرگزاري اهل بيت باعث گمانه‌زنی‌های مختلف شده بود.

یادآوری مي‌شود، مقتدي صدر، فرزند كوچك سيد محمد صادق صدر از علماي برجسته و با نفوذ عراق است. پدر مقتدي و پسر عموي پدرش، سيد محمد باقرصدر از مراجع پيشين تقليد شيعيان عراق به همراه دو برادر ديگرش در دوران رژيم بعثي صدام حسين به خاطر نقش محوري كه در مبارزه مردم اين كشور عليه صدام داشتند، به شهادت رسيدند.

پس از اين حادثه، مقتدي مخفي شد و به زندگي پنهاني وزيرزميني روي آورد. مقتدي پس از آنكه پدرش در 29 بهمن 1377 به شهادت رسيد فعاليت خود را صرف بازيابي روابط با بخشي از طرفداران پدرش كه همچنان پيرو وي باقي مانده بودند، كرد.

اين گروه كه عمدتاً از جوانان پرشور تشكيل شده بود، هسته اوليه تشكلي شد كه اكنون با عنوان “جماعت صدرثاني” به طرفداري از مقتدي صدر فعاليت مي‌كنند.

مقتدي صدر اگر چه 30 ساله‌است و تحصيلات حوزوي زيادي را طي نكرده و از هيچ مرجع تقليدي اجازه اجتهاد ندارد، اما اعتقادات سياسي و مذهبي و سخنراني‌هاي آتشين او كه همگي عليه اشغالگران و برله برپايي حكومت اسلامي در عراق است، توانسته صدها هزار نفر از طيف‌هاي پرشور شهرهاي شيعي عراق بويژه “شهرك صدر ” در حومه بغداد را به سوي خود جذب كند.

پس از سقوط صدام، مقتدي صدر با برخي اقدامات گسترده، موسسات خيريه و دفاتر پدرش در شهرهاي مختلف عراق را دوباره فعال ساخت و اشخاص مهم و تاثيرگذاري همچون شيخ محمد يعقوبي را كه مقلد صدر پدر بود، سازماندهي كرد و اطراف خود جمع نمود. سپس با تدوين مرامنامه‌اي كه در آن به لزوم تشكيل حكومتي براساس احكام اسلامي و اقامه حدود شرعي براي آينده عراق تاكيد شده وارد صحنه سياسي و اجتماعي اين كشور شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates